Mine områder
Hjelp

Betaling av skatter og avgifter / terminoppgjør (Visma.net Autopay)

19-12-2018 08:17 (Sist oppdatert 20-07-2021)
  • 0 Svar
  • 3 liker
  • 8287 Visninger

Du kan betale skatt, utleggstrekk (fra skatteoppkrever) og arbeidsgiveravgift direkte fra Visma Lønn via i Visma.net AutoPay.

Når oppsettet mot Visma.net AutoPay er satt opp kan du nå betale arbeidsgiveravgift og skatt via Visma.net AutoPay på tilsvarende måte som ved utbetaling av lønn.

MERK! Husk at du også må ha opprettet en bankavtale på skattetrekkskontoen.

 

Gå inn på “Utskrifter / Periodiske rapporter / Innbetaling skatter og avgifter”.

Angi hvilke lønnsår og hvilke termin du ønsker å betale.

Ønsker du å benytte en annen forfallsdato enn terminforfall så kan du legge det inn i feltet "Forfallsdato".

Forfallsdato.PNG

 

Når du forhåndsviser rapporten, så vil du kunne se selve banklisten her:

Autopay bankliste.PNG

 

Lukk denne rapporten for å kunne se betalingsforslaget:

Autopay betalingsforslag.PNG

 

Sett på haken for “Overfør” og trykk på “Send betalingsforslag til AutoPay”.

Nå er betalingen sendt til Visma.net AutoPay og du kan gå inn og godkjenne denne betalingen. Da vil skatt og arbeidsgiveravgift være betalt for den terminen.

 

MERK! I "Rutiner / Registrering / Regnskapsbunt skatter/avgifter" så kan du lage en automatisk regnskapsbunt til ditt økonomisystem. Les mer om dette her.

Ofte stilte spørsmål

  • Vi benytter ikke Autopay, kan jeg overføre via Telepay?
    Nei det er ikke mulig, denne løsningen krever Autopay.
  • Vi har kjørt en ekstra kjøring, forsøker å lage ny betaling. Men får da melding om at "terminen allerede er betalt". Hvordan får jeg sendt betalingen for ekstra kjøringen?
    I feltet "Termin/Kjørenr", endre fra "Termin" til "Lønnskjørenr" og velg aktuell lønnskjøring. Det vil da bli laget en ekstra betaling for terminen. 

Relaterte artikler: 

Remittere til fordringshavere (inkasso, fagforening)

Bankfilen er avvist - manglende kode på skattetrekkskontoen

Nullstille betalingsforslag sendt Autopay

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"