Mine områder
Hjelp

Endre / registrere feriepengegrunnlag

08-04-2013 20:37 (Sist oppdatert 18-06-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 12769 Visninger

I dette brukertipset gjennomgår vi hvordan du kan registrere eller endre feriepengegrunnlag på en ansatt.

Oppstart - registrere feriepengegrunnlag

Sjekk at de ansatte har lønnsår, feriedager og satser registrert for inneværende og foregående år i tabellen "Forskuddstrekk og feriepengeopplysninger"

  • Velg lønnsregistrering og opprett en lønnskjøring i foregående år.
  • Registrer ”Ansatt” og lønnsart for ”Korrigering av feriepengegrunnlag” (lønnsart 299 / 6500). Deretter registrer grunnlaget for feriepenger i kolonnen ”Beløp”. 
  • Deretter velger du ”Lønnsberegning alle”, kjører alle lister og til slutt ”Godkjenning”.

For kontroll kan du kjøre ut feriepengeliste i opptjeningsåret. Denne ligger under "Utskrifter / Årsrapporter / Feriepengeliste".

Korrigering av feriepengegrunnlag

Ved korrigering av feriepenger gjør du på samme måte som beskrevet over. 

  • Dersom det er beregnet for mye feriepenger, reduserer du grunnlaget.
  • Dersom du skal øke feriepenger til gode f eks. pga. militærtjeneste, skal du gjøre det også i samme rutine, men da øke grunnlaget.

Spørsmål til support

  • Jeg ønsker å benytte regnsakpsbilaget / lage bunt, men det er ingen avsetning av arbeidsgiveravgift?
    Som standard er ikke lønnsart 299 avhuket for beregn arbeidsgiveravgift. Hvis du ønsker dette, så er det bare å huke av for aga. Hvis du gjør dette må lønnsart 299 benyttes i egen lønnskjøring ellers blir aga rapporteringen feil i A-meldingen. 
  • Vårt firma starter med Visma Lønn i mai / juni, kan vi spare litt tid ved å slippe å registrere fp. grunnlag?
    Istendfor å registrere grunnlaget, så kan du bare kopiere lønnsart 292 og opprette lønnsart 293. Så registrer du feriepengene som de ansatte skal motta, manuelt på denne. Du benytter denne lønnsarten både for ordinære feriepenger og for de over 60 år.
Bidragsytere
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"