Mine områder
Hjelp

Kildeskatt / 12 måneders skatt

09-01-2019 09:56 (Sist oppdatert 10-05-2022)
  • 0 Svar
  • 4 liker
  • 9140 Visninger

Kildeskatt på lønn vil se sånn ut i skattekortfilen:

<tilleggsopplysning>kildeskattPaaLoenn</tilleggsopplysning>. Dette er noe den ansatte selv må søke om.

Denne skatten har en fast prosent: 25%.

Ansattkortet

Ved innlesing av skattekort i Visma Lønn så vil ansatte med kildeskatt få haken på for "Kildeskatt på lønn". Skattesatsen blir lagt til i kolonnen "Skatt %".

Visma Lønn leser også inn "Antall måneder for trekk". Ansatte med skattetabeller med 12 måneders trekk vil bli behandlet likt som ansatte med kildeskatt på lønn.

Forskuddstrekk og feriepenger.PNG

Feriepenger

Det vil automatisk bli trukket 25% skatt av feriepengene på ansatte med "Kildeskatt på lønn", og trekk i forhold til tabellkortet på ansatte med 12 måneders trekk. Beløpet vil fremkomme på standard lønnsart 499 - "Kildeskatt feriepenger /  12 måneders skatt" ved lønnsberegning.

Dersom dette ikke skjer hos deg så må du kontrollere at lønnsart 499 ligger i “Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Lønnsarter feriepenger" 

 

Kildeskatt grunndata.PNG

 

Dersom du det ikke ligger noen verdi i dette feltet hos deg, så kan det være at du har benyttet lønnsart 499 til noe annet tidligere.

Gå inn på standard lønnsart 500 - Korrigering / ekstra skattetrekk og kopiere den til ønsket lønnsartnummer. Kall lønnsarten “Kildeskatt feriepenger / 12 måneders skatt".

Denne lønnsarten kan du legge inn i feltet “Kildeskatt feriepenger / 12 måneders trekk" i “Firmaopplysninger" som nevnt tidligere i artikkelen.

 

Eksempel på hvordan lønnsarten ser ut:

Kildeskatt.PNG

Lønnskjøring med halv skatt - november / desember

Ansatte med kildeskatt eller tabellkort med 12 måneders trekk skal ikke ha halv skatt i november / desember.

Visma Lønn håndterer dette automatisk.

Dersom du oppretter en lønnskjøring med trekkode "1-Halvt trekk" så vil alle transaksjoner på ansatte med "Kildeskatt på lønn" eller "12" i feltet "Antall måneder for trekk" automatisk bli satt til "0-Fullt trekk" ved lønnsberegning.

Spørsmål til support

  • Det er mulig å hente frem et felt i skattekort tabellen i Visma Lønn som heter "Kildeskatt pensjon", hva brukes denne til?
    Dette valget benyttes for
    "tidligere ansatt, som nå bor i utlandet (emigrert)". 
  • Jeg har ansatte med kildeskatt og trekk egen andel pensjon og/eller fagforeningstrekk, men for ansatte med kildeskatt skal ikke disse trekkene redusere trekkgrunnlaget. Hvilke lønnsarter skal jeg bruke på ansatte med kildeskatt for å få med trekkene
    • Fagforeningstrekk
      Kopier standard lønnsart 470 - Fagforeningstrekk og gjør følgende endringer på kopien.
      Endre behandlingsregel til "1 - Beløp". Sett forskuddstrekk til "2 - Ikke trekkpliktig", og sett på haken for "Inngår i grunnlag for trekk a-melding". Endre navn til "Fagforeningstrekk kildeskatt". De ansatte med kildeskatt må så legges opp med denne lønnsarten på "Faste transaksjoner".
    • Pensjonstrekk egen andel
      Kopier standard lønnsart 480 - Pensjonstrekk egen andel 2% og gjør følgende endringer på kopien.
      Endre behandlingsregel til "1 - Beløp". Sett forskuddstrekk til "2 - Ikke trekkpliktig", og sett på haken for "Inngår i grunnlag for trekk a-melding". Endre navn til "Pensjonstrekk kildeskatt". De ansatte med kildeskatt må så legges opp med denne lønnsarten på "Faste transaksjoner".
  • Hva skal jeg gjøre med ansatte med kildeskatt på en lønnskjøring uten lønnsutbetaling?
    Utgangspunktet er et naturalytelser skal tas med i trekkgrunnlaget i den måneden ytelsen gis. Hvis det allikevel tas med i en lønnskjøring hvor det ikke er lønn å trekke forskuddstrekk av, må arbeidsgiver avtale med ansatt at vedkommende betaler forskuddstrekket av naturalytelsen til arbeidsgiver som så tar det med i a-meldingen.
    Forskuddstrekket den ansatte da har innbetalt til arbeidsgiver må føres på standard lønnsart 500 - korrigering/ekstra forskuddstrekk
  • Jeg har ansatte som har kildeskatt på pensjon, hva skal jeg gjøre i Visma Lønn?
    Les mer om dette her.
  • Ansatt med 12 mnd trekk får bare 10,5 mnd? Dette er bekreftet fra Skatteetaten, at de har sendt feil verdi, les mer her
Bidragsytere
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"