Mine områder
Hjelp

Ny a-meldingsversjon og endringer i Visma Lønn

14-12-2020 11:44 (Sist oppdatert 20-12-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 3513 Visninger

Fra 01.01.2021 er det ny a-meldingsversjon, i dette brukertipset har vi skrevet om hvilke endringer som er gjort i Visma Lønn i forhold til dette.

 

Form for ansettelse

Verdiene i "Form for ansettelse" er "0 - Fast ansatt" og "1 - Midlertidig". Etter oppgradering vil ansatte med Ansettelsesforhold "1 - Fast ansatt" få verdi "0 - Fast ansatt". Ansatte med Ansettelsesforhold "2 - Vikar / midlertidig" og "3 - Ekstra / Engasjement" vil får verdi "1 - Midlertidig".

 

Ansettelsesform.PNG

Arbeidsforhold.PNG

 

Årsak til sluttdato

Når du setter ansatte som sluttet, må du legge inn årsak til sluttdato. Når du lagrer føres verdien du har valgt over til Arbeidsforholdfanen.

 

Årsak.PNG

 

Endrer du felter som påvirker Historikk eller Arbeidsforholdfanen får du også opp en boks med Endringsdato, og du kan også legge inn Årsak til sluttdato her. Årsak til sluttdato skal kun legges inn for felter som påvirker Arbeidsforholdfanen ( Yrke, Arbeidsforholdsstype, Arbeidssted, Ansettelsesforhold). Systemet legger da inn Til dato på forrige Arbeidsforhold = dato før Dato for endring, samt Årsak til sluttdato, og legger opp en ny linje med i Arbeidsforholdfanen med Fra dato = Dato for endring.

 

Endring.PNG

 

I feltet "Årsak til sluttdato" ligger det en tabell med følgende gyldige verdier:
● Arbeidsforholdet skulle aldri vært rapportert
● Arbeidsgiver har sagt opp arbeidstaker
● Arbeidstaker har sagt opp selv
● Byttet lønnssystem eller regnskapsfører
● Endring i organisasjonsstruktur eller byttet jobb internt
● Kontrakt, engasjement eller vikariat er utløpt 

 

Har du ikke kolonnen "Årsak til sluttdato" fremme i Arbeidsforholdfanen må du hente den frem via tabelloppsett.

 

Arbeidsforhold slutt.PNG


Krav om årsak til sluttdato gjelder kun Arbeidsforholdsforholdstype "1-Ordinært arbeidsforhold" og "3- Maritimt arbeidsforhold".
Du får en feilmelding og a-melding blir avvist når du sender a-melding i 2021 dersom ikke feltet er utfylt.

 

Her kan du lese mer på Skatteetatens sider om årsak til sluttdato, og eksempler på når de ulike årsakene skal brukes.

 

Spørsmål til support

  • Jeg har sendt inn a-melding med feil årsak til sluttdato og / eller feil form for ansettelse, hva gjør jeg nå?
    • Du kan endre i feltene Årsak til sluttdato og Form for ansettelse uten å sende a-meldinger tilbake i tid eller sende erstatningsmelding. Ved neste innsendelse blir de nye verdiene sendt inn.

 

Relaterte brukertips

Forklaring av arbeidsforhold på ansattkortet

A-melding - felter som har betydning på den ansatte

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"