Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Reverta Al-Safar VISMA ‎29-08-2019 08:48 )
Nils Petter Andersen - Visma
  • 2 Svar
  • 0 Liker
  • 2391 Visninger

I dette brukertipset går vi gjennom vi hvordan registrere overtidsmat og den trekkpliktige delen i Visma Lønn regler fra 2019.

Så lenge godtgjørelsen / utbetalingen er innenfor reglene for at godtgjørelsen er trekkfri er det ingen rapportering i a-meldingen. Her kan du f.eks. bruke standard lønnsart 300 Refusjon diverse utlegg Maks beløp for 2019 er kr 200.

Hvis godtgjørelsen / utbetalingen er utenfor reglene for at godtgjørelsen er trekkfri, rapporteres dette på en lønnsart med a-meldingsnummer  1300. For eksempel lønnsart 95. Du kan selvsagt lage en kopi av lønnsarten eller endre navn etter ditt eget ønske. Ditt firma avgjør

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Anbefaler å opprette en egen lønnsart når en skal innberette beløp for refusjon av overtidsmat som overskrider kr 200 og der fjerne haken for feriepenger, pensjon og fagforening da beløpet vel ikke skal inn i disse grunnlagene.

CONTRIBUTOR **

Slik jeg har forstått så skal det skilles på refusjon av utlegg til overtidsmat og fritt måltid (arbeidsgiver betaler overtidsmat via faktura) på innrapportering i a-meldingen. Refusjon av utlegg rapporteres som kontantytelse - annet. Når arbeidsgiver dekker måltidet (ved å betale faktura) rapporteres fordelen som en naturalytelse - kost (reise kost). Lønnsarten må ha en motkonto. Hvilken lønnsart benyttes i så tilfelle?