Mine områder
Hjelp

Rapportering til pensjonsselskap via a-meldingen

30-12-2020 09:59 (Sist oppdatert 20-12-2021)
  • 0 Svar
  • 4 liker
  • 10110 Visninger

Fra 2021 skal du sende inn rapportering til pensjonsselskap via a-meldingen. 

 

Det er lagt inn en ny tabell under "Grunndata / Firmaopplysninger / Diverse registre / Pensjonsinnretninger"

 

Pensjonsinnretninger.PNG

Dette er en tabell med pensjonsfirmaer og deres organisasjonsnummer som skal rapporteres til Altinn.
For å sende inn grunnlag for pensjon til Altinn, skal du krysse av i en eller flere av disse.
Det er ikke lagt inn noen sjekk på at du har krysset av for minst én av disse. Har du andre
selskaper med utenlandske pensjonsinnretninger, så kan du legge inn disse i tabellen.

Du kan lese mer om pensjonsinnretninger i nyhetsbrev til a-ordningen her.

Sjekk på pensjonstilbyder

Fra versjon 16.10 er det sjekk på om du har lagt inn Pensjonstilbyder i Visma Lønn. Hvis haken for "Har pensjonstilbyder" er på, men du ikke har satt hake for Til Altinn på en pensjonstilbyder under Grunndata / Firmaopplysninger / Diverse registre / Pensjonsinnretninger, får du feilmelding ved innsending av a-melding. Hvis du har et firma som ikke har pensjonstilbyder i listen (f.eks KLP), må du fjerne haken i utskriftsparameteret til A-meldingen for å få sendt a-melding.

Spørsmål til support

  • Hvilke ansatte henter pensjonsselskapet ut for?
    De ansatte som omfattes i hht. avtalen med pensjonsselskapet.
  • Hvilke ytelser som rapporteres på den ansatte vil være med i grunnlaget?
    Dette styres av spareavtalen dere har med pensjonsselskapet, og da ut ifra inntektsbeskrivelsen på de enkelte lønnsarter. I Visma Lønn a-meldingsnr. 
  • Jeg finner ikke selskapet vi har avtale med?
    Offentlige selskap er ikke en del av denne løsningen og skal derfor ikke innrapporteres via a-melding. Dette gjelder bl.a. "Statens pensjonskasse" og "KLP". For slike selskaper vil du måtte benytte eksisterende rapporteringsmåte.
  • Vårt firma har ikke sendt inn dette tidligere i 2021. Må vi da sende nye a-meldinger for tidligere måneder?
    Nei, det er ikke nødvendig. Det holder med at du retter fra nå.
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"