Mine områder
Hjelp

Remittere lønn til utenlandske bankkonto (Visma.net AutoPay)

18-06-2019 15:43 (Sist oppdatert 23-02-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 4540 Visninger

Du kan utbetale lønn til ansatte med utenlandsk bankkonto direkte fra Visma Lønn!

 

Du må benytte deg av tjenesten Visma.net Autopay for å gjøre dette. Autopay gir deg også andre fordeler, slik som å betale skatter og avgifter samt remittere eksterne fordringshavere. Les mer om fordeler og oppsett av Visma.net Autopay her.

 

All lønn angis og behandles i NOK, men den ansattes netto lønn vil bli overført i NOK og regnet om til lokal valuta av Visma.net AutoPay.

 

I dette brukertipset skal vi forklare hvordan du setter opp betaling til utenlandsk bankkonto.

 

Oppsett på den ansatte

  1. I "Ansattopplysninger" og feltet "Utbetalingsmåte" må du velge"3 - Utland AutoPay / manuell".
  2. I fanen "Utenlandsopplysninger" fyller du ut feltene  "IBAN", “SWIFT/BIC" og “Landkode bank". I mange tilfeller behøver ikke banken “SWIFT/BIC" for utbetaling, hvis mottakerkonto er i Europa. "Bankkode" benyttes kun av banker utenfor EU. 

Betale til utenlandsk bankkonto

  1. Betalingen vil skje på samme måte som ved utbetaling av vanlig lønn via "Bankliste" i lønnskjøringen eller via "Utskrifter / Periodiske rapporter / Bankliste".
  2. Velg år, kjørenummer. Sett på haken for "Klargjør til utbetaling" og velg bankforbindelse for Visma.net Autopay.
  3. Velg "Forhåndsvisning", kontroller banklisten og lukk.
  4. Nå vil du se betalingsforslaget. Sett på haken for "Overfør" og trykk på "Send betalingsforslag" til AutoPay. 

Ansatte med utenlandsk konto blir skrevet ut på egen side på banklisten. Her vil det lages en side pr. bank (SWIFT / BIC kode).

MERK! Visma.net Autopay betaler til banker hvor land har innført IBAN. Du kan se en oversikt over hvilke land som har innført IBAN her

 

Spørsmål til support

  • Dersom jeg har to eller flere ansatte til samme bank - kan jeg gjøre dette på en enklere måte? 
    Support anbefaler at du oppretter en bankforbindelse dersom du har flere ansatte til samme bank da dette vil være tidsbesparende. Gå inn på "Grunndata / Firmaopplysninger / Oppsett / Bankforbindelser". Opprett en ny bankforbindelse og sett på haken for "Utenlandsk bankforbindelse". Legg inn “SWIFT/BIC", “Bankkode" og “Landkode bank". Denne bankforbindelsen knyttes til den ansatte i fanen “Utenlandsopplysninger" på den ansatte. Husk også å legge inn “IBAN".
 

Relaterte brukertips:

Oppsett Visma.net AutoPay - Visma Lønn

Betale skatter og avgifter - Visma.net AutoPay

Betale fordringshavere direkte fra Visma Lønn - Visma.net AutoPay

 

 

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"