Mine områder
Hjelp

Spørsmål vedrørende permittering og lønnskompensasjon hos NAV

02-06-2020 10:20 (Sist oppdatert 11-06-2020)
  • 0 Svar
  • 7 liker
  • 6546 Visninger

Support har fått flere henvendelser vedrørende lønnskompensasjonsordningen som er på plass i NAV. 

Her har vi samlet de typiske problemstillingene, hvordan du kan kontrollere at du har gjort riktig, hvordan du kan rette dersom du har gjort feil og hvordan registrere refusjonen i lønnssystemet.

 

Hva kan jeg gjøre for å kontrollere at det jeg har sendt er korrekt?

  • Ta ut en A06 Avstemmingsinformasjon for mai med haken for "Arbeidsforhold".
    Åpne tilbakemeldingen A07 og kontroller i fanen "Arbeidsforhold" at det er rapportert permitteringer i kolonnen "Permisjonsbeskrivelse".

 

Permitteringene er ikke rapportert korrekt i A07 - hva gjør jeg?

Kontroller at du har registrert permittering korrekt i Visma Lønn:

  • Registrerer du permitteringer kun i fraværsregistreringen så skal haken for "Hent permisjonsopplysninger fra fraværsregistreringen" i "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsoplysninger" være . Permitteringen registreres da i fraværsregistreringen.
  • Registrerer du permitteringen kun i arbeidsstatus på den ansatte så skal haken for "Hent permisjonsopplysninger fra fraværsregistreringen" i "Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsoplysninger" være av. Permitteringen registreres på ansattkortet.

Når du har rettet opp i dette så skal du sende kun ansattopplysninger for mai.

 

Jeg har rapportert de(n) ansatte med permisjon og trenger å rette dette til permittering - hva gjør jeg?

  • Reigstrerer du permittering kun i fraværsregistreringen så kan du inn i kalenderen til den ansatte og slette permisjonen som er lagt inn. Registrer permitteringen med riktig fraværskode.
  • Registrerer du permittering kun på ansattkortet så kan du gå inn på den ansatte i fanen "Arbeidsforhold / Arbeidsstatus". Finn linjen du har registrert som permisjon og rett arbeidsstatus til "Permittering uten lønn".

Når du rettet opp så må det sendes erstatningsmelding på de månedene for det er rapportert med feil opplysninger.

 

Jeg har rapportert de(n) ansatte med feil permitteringsprosent eller feil startdato på permitteringen - hva gjør jeg?

  • Reigstrerer du permittering kun i fraværsregistreringen så kan du inn i kalenderen til den ansatte. Gå inn i "Fraværstilfeller / Registrerte fridager" (denne fanen finner du nederst i listen). Søk etter fraværskode 35 - Permittering og rett opplysningene du finner her.
  • Registrerer du permittering kun på ansattkortet så kan du gå inn på den ansatte i fanen "Arbeidsforhold / Arbeidsstatus" og rette til permitteringsprosent / startdato.

Når du rettet opp så må det sendes erstatningsmelding på de månedene for det er rapportert med feil opplysninger.

 

Hva må jeg gjøre for å sikre at lønnskompensasjonen til permitterte og refusjon til arbeidsgiverne blir utbetalt?

Les mer om dette her

 

Hvordan registrerer jeg refusjonen for lønnskompensasjon i VismaLønn?

Dette kan du registrere på standard lønnsart 99.

Behandles på samme måte som refusjon sykepenger.

 

Hvordan beregner jeg dagslønn på de(n) ansatte?

NAV har laget en kalkulator for dette som du finner her.

Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"