Mine områder
Hjelp

Brukertips i Visma Lønn

Sorter etter:
Noen kunder som kjører på ASP / Citrix løsninger kan oppleve å få en av disse feilmeldingene i Flytt til Payroll bildet: "This program is blocked by group policy. For more information, contact your system administrator". "Tilgangen til programmet er nektet. Ta kontakt med ..."   Får du en av disse, eller lignende feilmeldinger, så skyldes det av rettigheter mot den enkelte brukers Temp - mappe. Kort fortalt så bruker Visma Lønn denne mappen for å raskt og fortløpende levere ut nye versjoner av migrasjonsverktøyet. Når det er begrensede tilganger mot denne mappen så vil også migreringen stoppe når ny versjon er tilgjengelig (da den ikke kan kjøres på grunn av group policy).   Får du denne feilmeldingen, og kan / ønsker ikke å endre på policyen mot Temp-mappen, så må følgende innstilling aktiveres av IT/driftsleverandør i VL.ssp filen (standard sti er C:\Program Files (x86)\Visma\Lonn\Sys). Dette må gjøres på alle maskiner hvor Visma Lønn kjører. Fjern semikolon i denne setningen i filen: ;PARAMETER=RUN_MIGRATIONTOOLNXT_FROM_INSTALLED_FOLDER 1   Ved å gjøre dette vil du IKKE få automatisk tilgang på nyeste versjon av MigrationToolNxt, men må selv sørge for å laste ned og kopiere de nødvendige filene til riktig område på alle maskiner hvor Visma Lønn er installert. Skal du migrere et firma og det foreligger en ny versjon av migrasjonsverktøyet så vil du få et varsel om ny versjon. Ny versjon kan lastes ned manuelt under "Verktøy / MigrationToolNxt". Dette kan gjøres av deg som kjører lønn, og trenger ikke å gjøre av IT / driftsleverandør, men de må erstatte filene på installert område (husk at MigrationToolApiNxt.dll også må erstattes på DotNetExtensions katalogen).   Det er 3 filer som da lastes ned - MigrationToolNxt.exe - MigrationToolNxt.exe.config - MigrationToolApiNxt.dll   Disse 3 filene må da manuelt kopieres til installert område for VL C:\Program Files (x86)\Visma\Lonn   I tillegg skal MigrationToolApiNxt.dll  kopieres til    C:\Program Files (x86)\Visma\Lonn\ DotNetExtensions   Dette MÅ gjøres på ALLE maskiner
Vis hele artikkelen
04-01-2024 10:44 (Sist oppdatert 19-01-2024)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 455 Visninger
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.   Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem? Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ". Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".   Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll? Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.   Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn? Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.   Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem? Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.   Finnes det kurs på Payroll? Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.   Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll? Dette kan du lære mer om her.   Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn? Følg dette brukertipset.   Aktuelle brukertips Migreringsguiden Flytteknappen - Flytt Payroll Opplysninger som flyttes fra Visma Lønn til Payroll Nyttige tips og rapporter ved overgang til nytt lønnssystem 
Vis hele artikkelen
20-02-2023 12:43 (Sist oppdatert 17-01-2024)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2429 Visninger
Eksport av ansattinformasjon fra Visma Lønn til Visma.net Payroll.
Vis hele artikkelen
12-04-2021 15:07 (Sist oppdatert 27-01-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1958 Visninger
Det kan være situasjoner hvor det er nødvendig å endre kundeforhold. Dette er aktuelt ved fusjoner, fisjoner, blir kunde av regnskapsbyrå eller overtar fra regnskapsbyrå. Dette brukertipset tar for seg alternativer og hva som må huskes på.
Vis hele artikkelen
25-11-2020 12:29 (Sist oppdatert 12-08-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2475 Visninger
Ved flytting av Visma Lønn til ny server så hender det at ikke alle meldingskøer blir opprettet. Fremgangsmåten for å få opprettet køen finner du i dette brukertipset.
Vis hele artikkelen
25-11-2020 12:26 (Sist oppdatert 06-04-2021)
  • 0 Svar
  • 1 liker
  • 2065 Visninger
Feriesaldo i Visma Lønn og Visma.net Calendar, sammenhenger og grunn for avvik.
Vis hele artikkelen
16-11-2020 10:21 (Sist oppdatert 14-04-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2633 Visninger
I enkelte tilfeller kan behovet oppstå for å endre nummeret på ansatte, avdeling, prosjekt, hovedbokskonto, lønnsartnummer. Dette er mulig i Visma Lønn.
Vis hele artikkelen
09-01-2014 18:18 (Sist oppdatert 14-12-2020)
  • 0 Svar
  • 3 liker
  • 8778 Visninger
Du kan betale fordringshavere direkte fra Visma Lønn!   Du må benytte deg av tjenesten Visma.net Autopay for å gjøre dette. Autopay gir deg også andre fordeler, slik som å betale skatter og avgifter samt remittere lønn til ansatte med utenlandsk bankkonto. Les mer om fordeler og oppsett av Visma.net Autopay her.   I dette brukertipset skal vi forklare hvordan du setter opp betaling til fordringshavere. Oppsett av fordringshaver Gå inn på "Grunndata / Fordringshavere". Dersom du har en fordringshaver du ønsker betaling via Visma.net Autopay, så fortsetter du til neste pkt. Dersom du ønsker å opprette fordringshaver, så kan du følge dette brukertipset. I feltet "Bankkonto" legger du inn mottakers bankkontonr. I feltet "KID" legger du inn en felles KID for alle transaksjoner som skal til denne fordringshaveren. Sett på haken for "Må bruke KID". I feltet "Betalingsbetingelser" velger du forfallsdato som sendes til Visma.net AutoPay. Her må du velge mellom "Antall kalenderdager" eller "Fast betalingsdag". Forklaring på disse to valgene: Antall kalenderdager: Setter du f.eks. 0 her så vil utlønningsdato benyttes som forfallsdato Fast betalingsdag: Setter du f.eks. 30. som betalingsdato, så vil betalingen skje hver 30. i måneden. Betale til fordringshaveren Gå inn på "Utskrifter / Periodiske rapporter / Betaling til fordringshavere via AutoPay" Velg år og kjørenummer. NB! Du kan kun velge en enkelt kjøring. Sett på haken for "Klargjør til utbetaling" og velg bankforbindelse for Autopay Velg "Forhåndsvisning", kontroller banklisten og lukk.  Nå vil du se betalingsforslaget. Sett på haken for "Overfør" og trykk på "Send betalingsforslag" til AutoPay.  Nå er betalingen sendt til Visma.net AutoPay og du kan gå inn og godkjenne denne betalingen.   MERK! For å opprette bunt går du til "Rutiner / Registrering / Regnskapsbunt fordr.haver.".    Spørsmål til support Kan jeg overstyre betalingsdatoen? Fra og med versjon 16.00 kan du overstyre betalingsdatoen ved legge til ønsket dato i feltet "Forfallsdato".  Dersom feltet er blankt og forfallsdatoen har passert så vil dagens dato bli valgt. Hvilke faste transaksjoner (trekk) kan jeg knytte opp mot en fordringshaver, og som vil bli med i betalingen? 2 - Fagforeningstrekk, 4- Bidragstrekk, 5- Andre pålagte trekk og 6 - Trekk med saldo KID er ikke den samme på alle ansatte. Kan jeg overstyre KID'en som står på fordringshaver? Ja, det er mulig. På den ansattes faste transaksjon, så kan du overstyre dette i feltet "Faste transaksjoner tillegg" i klonnen "KID". Hva vil skje med betalingen dersom det mangler KID på både fordringshaveren og den faste transaksjonen? Du vil få en feilmelding og systemet vil stoppe deg fra å sende betalingsforslaget til Visma.net AutoPay. Dersom jeg setter fast betalingsdag til 30. i måneden, hva vil utbetalingsdatoen bli i februar? I februar vil betalingsdatoen bli satt til den 28. Dersom det er skuddår så vil den bli satt til 29. Dersom betalingsdatoen er forfalt, hvordan kan jeg endre på denne? Gå inn på fordringshaveren det gjelder og endre til "Fast betalingsdag" i "Betalingsbetingelser" til den kalenderdagen (datoen) du ønsker.   Relaterte brukertips Oppsett Visma.net AutoPay - Visma Lønn Betale skatter og avgifter - AutoPay Betale til utenlandsk bank Nullstille betalingsforslag sendt Autopay
Vis hele artikkelen
18-06-2019 15:42 (Sist oppdatert 21-06-2021)
  • 0 Svar
  • 3 liker
  • 4079 Visninger
Dette brukertipset er aktuelt hvor ditt firma for eksempel har satt ut lønnskjøringen til et regnskapsbyrå og kjører økonomisystemet internt. Hvis ditt firma både har økonomisystem og Visma Lønn installert er det mer effektivt om ditt firma benytter denne fremgangsmåten.   Fremgangsmåte når det ikke er direkte kommunikasjon med Autopay.   Du lager bankfil i VL - med format Nets BBS - bankoppsett i VL. Påse at det ligger samme bankkontonummer i "Firmaopplysninger" som avtalen i Autopay.  Logg deg inn i Autopay - her må du ha en gyldig avtale Du trenger rolle "Uploader" og "Payroll Access" på din bruker. Hvis det er du som skal godkjenne / sende betalinge, må du også har rollen "AutoPay Approver":    I Autopay under “Administrasjon / Betalingsinformasjon” må det være huket av for “Tillat opplastning av lønnsutbetalinger”.   Gå på “Oversikt” og velg “Laste opp lønnsutbetalinger”. Finn igjen filen og last opp. Vær oppmerksom på at du må ha rolle AutoPay Accountant for å kunne se detaljene.  Når filen er lastet opp vil du få en melding som dette:  Gå så på valget "Godkjenning" for å betalingen skal bli sent til banken. Relaterte brukertips Oppsett av direkte integrasjon med Autopay
Vis hele artikkelen
08-12-2017 13:51 (Sist oppdatert 10-08-2020)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 4029 Visninger
Husk å legge inn fraværsmal på ansatte før du begynner å registrere fravær om personen har annen arbeidsplan enn standard 5-dagers uke. Dvs. har annen stillingsbrøk en 100%.
Vis hele artikkelen
16-04-2013 21:46 (Sist oppdatert 19-05-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 7049 Visninger
Du får overført kontoplan, ansvarsenheter og lønnsarter, men ikke ansatte fra Visma Lønn til Visma.net Expense – Da må det gjøres en endring i innstillingene deres.
Vis hele artikkelen
14-02-2014 16:07 (Sist oppdatert 18-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1657 Visninger
Melding om duplikate e-postadresser eller ODPUserId i Visma Lønn. Fremgangsmåten for å rette dette finner du i dette brukertipset. 
Vis hele artikkelen
26-02-2021 12:25 (Sist oppdatert 30-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2819 Visninger
Hvordan bruke Expense grupper i Visma Lønn.
Vis hele artikkelen
18-06-2019 15:43 (Sist oppdatert 12-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1463 Visninger
Automatisk knytting av typer mot lønnsarter i Expense. 
Vis hele artikkelen
18-06-2019 09:26 (Sist oppdatert 11-03-2021)
  • 0 Svar
  • 2 liker
  • 1789 Visninger
Hvis du har ansatte som ønsker å registrere ferie for neste år allerede er dette mulig i Calendar. 
Vis hele artikkelen
05-11-2018 08:03 (Sist oppdatert 18-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1426 Visninger
Du kan administrere hvilke Visma.net roller dine ansatte skal ha i Visma.net fra Visma Lønn. 
Vis hele artikkelen
03-01-2018 09:55 (Sist oppdatert 18-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1313 Visninger
Visma Lønn på flere servere, innstillinger som må endres når integrasjon med Visma.net.
Vis hele artikkelen
26-09-2019 14:58 (Sist oppdatert 08-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1953 Visninger
For at timelistene skal importeres med riktig lønnsart til Visma Lønn i lønnskjøringen så må timekodene i Visma.net Time knyttes til riktige lønnsarter
Vis hele artikkelen
13-11-2017 15:32 (Sist oppdatert 18-03-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1872 Visninger
I Visma.net Calendar har du nå mulighet til å registrere “Oppspart overtid”.
Vis hele artikkelen
30-04-2018 13:03 (Sist oppdatert 10-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2201 Visninger
Les denne artikkel om du skal integrere Visma Lønn med Visma.net (sync engine / VCG). Skal du utvide eksisterende integrasjonen med nye tjenester, finnes en snarvei til mål.
Vis hele artikkelen
10-12-2015 14:56 (Sist oppdatert 12-05-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 17990 Visninger
Fagkonferansen