avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
(updated by FrederikS VISMA ‎12-11-2019 13:51 )
Aleksander Nunes-Xavier
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 2207 Visninger

Aktivering av totrinnskontroll (2FA):

1. Firmanivå (anbefalt), eller
  2. Brukernivå

1. Bruk av totrinnskontroll (2FA) på Firmanivå:

Dersom administrator for et firma aktiverer bruk av totrinnskontroll (2FA) på firmanivå i Visma Online, fører det til at alle brukere som er knyttet til firmaet vil få beskjed om å bruke totrinnskontroll neste gang de logger seg på Visma eAccounting. Dette uavhengig av hvilket firma brukeren skal logge seg inn på. 

Gjennomfør de 5 stegene som inkluderer Google Authenticator appen slik at man kommer inn i Visma Online.

Hvorfor ta i bruk totrinnskontroll: 

Totrinnskontroll gir et ekstra lag med sikkerhet for ditt system som stadig flere benytter seg av og har blitt en sikkerhetsstandard når det kommer til nettbaserte tjenester. Visma er selvfølgelig ikke et unntak. Det gir deg det ekstra laget med sikkerhet dersom passord kommer på avveie.

Aktiver totrinnskontroll (2FA) på Firmanivå:

1. Det første man gjør for å ta i bruk totrinnskontroll er å aktivere dette under Firmainnstillinger i Visma Online. 
    Mine tjenester - Firmanavn oppe til høyre - firmainnstillinger - Rediger/blyant - aktiver "obligatorisk totrinnskontroll".

2FA_Firmanivå_3.1.png
    2FA_Firmanivå_5.1.png
  2. Gå så til min brukerprofil og aktiver totrinnskontroll under sikkerhet.

Mine tjenester - Firmanavn oppe til høyre - Min brukerprofil - Rediger/blyant - Aktiver totrinnskontroll.

2FA_Firmanivå_7_Min brukerprofil.png

3. Skriv inn ditt passordet og følg veiviserens 5 trinn:

2FA_steg 1.png2FA_steg 2.png2FA_steg 3.png
    2FA_steg 4.png

NB! Lagre og ta vare på "engangs beredskapskoden" på et sikkert sted!

2FA_steg 5.png

4. Når denne prosessen er fullført må man bruke en 6-sifret sikkerhetskode for innlogging på en ny enhet, men du kan velge å huske enheten i 30 dager.

Google Authenticator_angi kode.png

Deaktiver totrinnskontroll:

For å deaktivere totrinnskontroll på din bruker, gå til “firma X” oppe til høyre og klikk Min brukerprofil. Klikk deretter Rediger/blyant - Deaktiver totrinnskontroll, bekreft og legg inn med kode.

2FA_Deaktiver totrinnskontroll 1.png

Dersom du mister mobiltelefonen og ikke har mulighet til å logge inn, kan du trykke på "Prøv en annen måte" (se bildet over). Du får da må muligheten til å bruke “engangs beredskapskoden” som ble opprettet (trinn 4/5) ved aktivering av totrinnskontroll. Hvis du ikke har denne beredskapskoden, kontakt Visma eAccounting support som kan opprette en ny til deg. 

Når du har kommet deg inn i programmet igjen, kan du deaktivere totrinnskontroll som forklart over. Ønsker du å fortsette med totrinnskontroll, reaktiverer du dette igjen for å kunne koble deg opp med ny telefon. 

Dersom man har logget inn med beredskapskode, vil det bli opprettet en ny “engangs beredskapskode” som kan brukes til å deaktivere totrinnskontroll. Man trykker da på Mistet mobilen og bruker beredskapskoden for å deaktivere.

2FA_Deaktiver totrinnskontroll 2.png

2. Bruk av totrinnskontroll (2FA) på Brukernivå:

Dersom man ikke ønsker å aktivere bruk av totrinnskontroll (2FA) på alle brukere tilknyttet firmaet på firmanivå i Visma Online, som beskrevet i avsnittet over, er det mulig å aktivere totrinnskontroll kun for enkelte brukere. Dette kan f.eks benyttes for brukere som skal godkjenne betaling av leverandørfakturaer mot EIKA banker. For å kunne sende betaling av leverandørfakturaer til bank når man aktiverer EIKA bankintegrasjon det være minst 1 bruker med aktivert totrinnskontroll. 

Godkjenning av betaling av leverandørfakturaer ved bruk av totrinnskontroll fra Visma eAccounting er foreløpig kun mulig, og påkrevd for de med bankintegrasjon til en EIKA bank.

Aktiver totrinnskontroll (2FA) på Brukernivå:

1. Logg inn på Visma Home (Connect) med ditt brukernavn og passord
    Gå til Mine tjenester - Brukerprofil oppe til høyre - Mine opplysninger

2. Sikkerhet - Aktiver totrinnskontroll

3. Angi ditt passord
  4. Last ned Google Authenticator appen og følg Trinn 1-5 i pkt.3 i artikkelen over.

2FA_Brukernivå_1.1.png

2FA_Brukernivå_2.1.png

2FA_Brukernivå_3.1.png

Tag: tofaktorautentisering