Mine områder
Hjelp

Endre e-postadresse på ansatt

20-04-2015 18:30 (Sist oppdatert 18-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 4461 Visninger

Det kan være flere grunner til at man ønsker å endre e-postadressen på en ansatt. 

1. Ansatte ønsker å benytte en annen e-postadresse enn den som er lagt inn i Employees

I dette tilfellet må den ansatte selv endre e-post adressen. 

1. Den ansatte logger seg på Visma.net på vanlig måte, klikker på navnet/brukeren øverst til høyre og velger Mine opplysninger:
    Screenshot_2.png

2. Klikk på blyanten, velg Endre e-postadresse, og angi ønsket e-post adresse.
  3. Det sendes en e-post hvor bruker må bekrefte endringen. Når dette er gjort vil e-post adressen bli oppdatert i Employees.
  4. NB: Dersom den ansatte ikke får endret mailadressen via Mine opplysninger, fordi systemet sier at epostadressen du vil endre til allerede er i bruk, så må denne fremgangsmåten benyttes

Merk: For at ansatte selv skal kunne endre sin e-post adressen må feltet Jeg vil at mine brukere skal kunne endre sine e-postadresser være huket av under Konfigurasjon - Kunde i Admin

Screenshot_3.png

2. Brukeren på den ansatte er opprettet med feil e-postadresse

I disse tilfellene kan administrator endre e-post adressen til den ansatte i Employees, eller i Admin. Dersom brukeren finnes fra før, og du forsøker å endre e-post adresse i  Admin, vil du få melding: Brukeren eksisterer allerede i Visma Connect. Du må da endre e-post på den ansatte i Employees
Dersom brukeren ikke finnes fra før bør man endre på brukeren i  Admin.

NB! Ny knytning i Employees bør kun benyttes dersom dette er en ny bruker uten historikk (reiseregninger, lønnsslipper o.l) siden disse vil bli liggende på den gamle e-posten/brukeren.

Når bruker finnes fra før
  1. Gå til den ansatte i Employees og klikk på blyanten til høyre for e-post adressen du skal endre.
  2. Velg Knytt til ny e-post adresse, og legg inn ny e-post adresse på den ansatte, og velg koble på nytt:
    brukerfinnes.PNG

brukerfinnes2.PNG

Når bruker ikke finnes fra før

Om det ikke ligger en bruker på riktig e-post fra før av bør man endre under Brukere og roller i Admin:

brukerfinnesikke.PNG

Relaterte brukertips

Hvordan opprette den ansatte som bruker

Endre mailadresse på bruker - epostadressen er allerede i bruk

Endre navn på ansatt - melding om at navn er forskjellig fra det som er registrert i Visma.net

Ansattopplysninger / ansatt

Bidragsytere