avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Etterfakturere MVA

02-07-2014 19:57 (Sist oppdatert 26-03-2020)
  • 7 Svar
  • 2 Liker
  • 14401 Visninger

Det er mulig å sende en faktura med bare MVA. For å gjøre dette må du legge opp et nytt produkt og opprette en ny faktura. Vi vil gå nærmere gjennom hvordan dette gjøres her. 

Hvordan etterfakturere MVA?

Dersom du har sendt ut en faktura til en kunde uten mva, og nå trenger å sende en faktura kun med mva kan du gjøre følgende:

1. Du har fra tidligere produkt uten mva. Så oppretter du samme produkt på nytt, bare med med MVA .Dette gjør du under Salg - Produkter - Nytt pordukt, bruk Kontooppsett Salg Varer Høy MVA (Eller den MVA satsen varen skal ha).

2. Opprett en faktura under Salg - Faktura - Ny Faktura til kunden.

3. Legg inn produktet med MVA du opprettet i steg 1, og legg inn produktet du har fra før uten MVA med antallet i minus. Totalsummen å betale på denne fakturaen blir kun MVA beløpet.

FAktura1.PNG

Kommentarer
KrisMale
CONTRIBUTOR **
av KrisMale

Hmm, jeg opplevde at dette bilaget ga meg et avvik i MVA-meldingen min. Fikk beskjeden om at det var et "avvikende beløp". Noen ide om hva jeg gjør galt?

Skjermbilde.PNG

Odd Olav
CONTRIBUTOR ***
av Odd Olav (Oppdatert ‎28-03-2019 15:49 av Odd Olav )

Hei

Har samme problem. Får samme feilmelding med avvikende beløp. I tillegg ser mva-meldingen feil ut da varesalget står som avgiftsfritt (grunnlag).

Red: Dette skal iflg. regnskapsfører-chatten være normalt, og må bare kommenteres ifb. innsending av meldingen i Altinn.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

Jeg ser en problemstilling med denne løsningen deres.

Faktura som blir laget, viser 0 kr i mva - og beløpet i mva grunnlag. Dermed vil ikke kunden som mottar faktura kunne kreve mva fradrag etter hva faktura viser - som da blir feil siden de skal kunne kreve mva fradrag fullt ut.

Eller tenker jeg feil?

Hilsen en smårutinert regnskapsfører

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *
av Lotramo-Fredrick

Jeg er akkurat på vippepunktet i forhold til MVA-registrering. Jeg jobber på timebasis, og lurer på følgende:

Vil ikke det enkleste være å lage én faktura på timer frem til og med 50.001,- uten MVA, og deretter fakturere resten av måneden separat med MVA? Om jeg blir lidende for 25% av 1 krone, så skal jeg tåle det 😉

Men blir dette riktig?

Odd Olav
CONTRIBUTOR ***
av Odd Olav

Om du fakturerer én faktura på 50001,-  så må du også etterfakturere mva for hele det beløpet. Send fakturaer opp tom 49999,- uten mva. og etterfakturer mva på fakturaer videre oppover.

OBS: Det er ikke lov å fakturere for MVA før registreringen er godkjent. For perioden fra du passerer 50000,- til firmaet er registrert i merverdiavgiftsregisteret, så skal merverdiavgift etterfaktureres etter at du har mottatt bekreftelse på registrering. Først da kan det legges til MVA på slutten av organisasjonsnummeret.

Lotramo-Fredrick
CONTRIBUTOR *
av Lotramo-Fredrick (Oppdatert ‎22-04-2020 17:06 av Lotramo-Fredrick )

Jeg prøver i det lengste å være både smart for meg selv og være grei med de jeg jobber for. Ønsker å gi de minst mulig utgifter da de også er i oppstartsfasen, men går ikke på kompromiss med lover og regler i forhold til meg selv. Så blir dette da riktig?

1. Jeg lager en faktura som vanlig uten MVA opp til det nærmeste jeg kommer 50k (fakturaen blir da på 11.874,50, som gir totalen 49.975,75). Oppdragsgiver betaler denne.

2. Deretter fakturerer jeg resten av måneden uten MVA men med beskjed om at "MVA blir etterfakturert". La oss si at resten av fakturamåneden ender på 4.721,75. Oppdragsgiver betaler da denne også.

3. Jeg dokumenterer for Skatteetaten at jeg har passert 50.000,- i omsetning (altså totalt 54.697,50), og søker om MVA-registrering.

4. Skatteetaten bekrefter at jeg er registrert inn i MVA-registeret, jeg endrer (les: legger til MVA) organisasjonsnummeret mitt, og jeg lager en ny faktura til oppdragsgiver. Denne blir da på kredit 4.721,75 uten MVA, Debet 4.721,75 + 25% MVA (= 5.902,19), ergo 1.180,44 kr. Oppdragsgiver betaler dette.

5. Jeg setter av de 1.180,44 på en dedikert MVA-konto, slik at det kan innbetales ved frist.

Så kommer jeg sikkert med en rekke spørsmål angående å få tilbake MVA på kjøp jeg har gjort, men jeg kan begynne med at jeg må vel ha MVA-registreringen på plass før jeg kan søke om tilbakebetaling av MVA? Hva skjer med kjøp som er gjort under behandlingsprosessen hos Skatteetaten?

Jeg beklager at dette sikkert er dumme spørsmål, men jeg er livredd for å gjøre feil 🙂

Odd Olav
CONTRIBUTOR ***
av Odd Olav

Helt korrekt.

Det er ikke et krav om at mva skal stå på egen konto,  men, det kan være lurt for egen del å sette av midler så man ikke står der med for lite på konto når mva skal betales.

Til sammenligning så skal forskuddstrekk av skatt på ansattes lønn plasseres på spesialkonto som kun tillater utbetalinger til skatteoppkreveren. Dette er annerledes enn mva, siden trekket er lønnsmottaker sin skatteinnbetaling, mens mva. innhentes av bedriften på statens vegne.

Aktuelt brukertips