avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎27-05-2020 12:07 )
  • 13 Svar
  • 2 Liker
  • 711 Visninger

I denne artikkelen skal vi se på hva forholdsmessig mva er, og hvordan du enkelt kan benytte forholdsmessig mva i Visma eAccounting Smart og Pro.

Hva er forholdsmessig mva?

Bedrifter som har forholdsmessig mva, er der hvor de har delt omsetning. Det vil si at en del er mva pliktig og den andre delen ikke er mva pliktig. Når du da gjør et innkjøp som skal brukes i begge deler av bedriften, må det beregnes en forholdsmessig mva som representerer den avgiftspliktige delen av omsetningen.

For eksempel, om du driver en optisk foretning. Så står Salg av briller for 85% av salget med mva og inntekter for synsundersøkelse uten mva står for 15%. Om du da gjør et innkjøp som skal brukes i begge deler av bedriften, skal forholdsmessig mva benyttes og du skal registrere mva for de 85% som er innenfor avgiftsområdet. 

Forholdsmessig mva i Visma eAccounting

Under Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger i variantene Smart og Pro vil du finne en seksjon for forholdsmessig mva, her vil du kunne aktivere og legge inne prosentsatsen for forholdsmessig mva.

Aktivering.PNG

For å beregne forholdsmessig mva tar man som regel utgangspunkt i andelen mva-pliktig omsetning for fjoråret. Denne prosentsatsen skal da brukes som en fordelingsnøkkel for å beregne hvor stor fordelingen skal være, mellom den avgiftspliktige og avgiftsunntatte delen av omsetningen.

Etter du har aktivert forholdsmessig mva, vil du se at du får opp en ny kolonne når du registrerer en leverandørfaktura, kvittering, et bilag eller avstemmer transaksjoner i Kasse og bank. Her vil du kunne bestemme om det skal beregnes forholdsmessig mva, du vil få valget mellom Ingen eller prosentsatsen du la inn. Om du velger prosentsatsen vil programmet fordele mva-en for deg.

Leverandørfaktura.PNG

Om du vet at du alltid skal registrere forholdsmessig mva på en av dine leverandører, kan du huke av dette på leveradørkortet.

Leverandør.PNG

Du vil også se endringer som er gjort i forhold til forholdsmessig mva i rapporten Behandlingshistorikk.

behandlingshistorikk.PNG

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Er vel fordel å vente å legge dette ut til systemet er blitt oppdatert, unødvendig tidsbruk både for dere og oss ved å ringe support for å sjekke hvorfor denne seksjonen ikke ligger inne.

Fikk beskjed om at den kommer i løpet av ett par dager.

CONTRIBUTOR *

Dette er dessverre ikke verdt noenting når det ikke fungerer for de fakturaene som kommer inn via AutoInvoice.

Hei @Terje Rock Rønning 

Forholdsmessig mva ble lansert utpå dagen onsdag 27.mai. Artikkelen ble publisert dagen før så den var klar til funksjonen var tilgjengelig. Beklager om dette var misvisende! 

Hilsen,

Emilie Røed 

CONTRIBUTOR *

Hei @Emilie Røed 

Dette virker helt utmerket, også på fakturaer som kommer på EHF.

Supert 🙂

Mvh

Terje Rock Rønning

CONTRIBUTOR *

Nei, dessverre ikke.

"Hei Jennifer, 

Produkt Utvikling  er klar over at Forholdsmessig mva fungerer slik.

Det er på grunn av hvordan Autoinvoice system er designet.

Det er tolkning av faktura og ikke automatisk momsberegning.

Så det er litt større endring som trengs og vi jobber med å få det til, men vanskelig å si når det vil endre seg.

Foreløpig må vi beregne forholdsmessig mva selv.

Ha en fin dag og God Pinse!

Med vennlig hilsen

Katarzyna Badura

Supportkonsulent, Visma eAccounting"

CONTRIBUTOR **

Det hadde vært fint om vi kunne bruke et komma tall som prosentsats, for eksempel 85,5%

CONTRIBUTOR **

Om jeg forstår dette riktig så får man 2 valg, enten "Ingen" fordeling (altså fullt fradrag for mva) eller forholdsvis (prosent).

Slik regnskapet mitt er pr. idag så har jeg også ett tredje valg, null fradrag for inngående mva. som gjelder innkjøp som utelukkende er til bruk i den del av firmaets omsetning som er utenfor mva området.

Altså må det være mulig å velge:

• Fullt fradrag på varekjøp og innkjøp til den delen av bedriften som utelukkende drives innenfor mva området.
  • Forholdsvist fradrag på innkjøp og kostnader som er felles for bedriften.
  • Null (ingen) fradrag på innkjøp til den delen av bedriften hvor det utelukkende drives utenfor mva området.

Vil dette fungere?

CONTRIBUTOR *

Ja, så klart. Dette avgjør du på hvert bilag. Ved null mva-fradrag velger du ingen mva-kode. Ved fullt fradrag velger du mva-kode 02 (hvis satsen er 25 %). Forholdsmessig velger du forholdmessig, men sistnevnte fungerer altså bare på bilag som ikke er kommet inn via AutoInvoice.

CONTRIBUTOR **

Supert at dette endelig har kommet, , men mangler funksjonen for å har ulike satser.

I andre Vismasystem har jeg kunne lagt til koder for ulike satser. Det ene selskapet jeg har har jeg to ulike forholdsmessige satser, avhengig av hvilket område det gjelder. Er det mulig å ha en slik løsning?

Community Manager
(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎09-07-2020 09:23 )

Hei, @AGrunnet 

Dette er som du sier ikke mulig per dags dato. jeg skal ta med dette videre til vår utviklingsavdeling, takk for innspillet.

@Jennifer Skarning, jeg fikk nå høre at problemet anngående fakturaer som kommer inn via autoinvoice skal være løst. 

@KarianneE Dette er dessverre ikke mulig per dags dato, Visma eAccounting vil kun fungere med en sats enn så lenge.

Med vennlig hilsen : Kaj S Kleveland | Community manager

CONTRIBUTOR **
(updated by Odd Olav mandag )

Når man legger inn linje med beløp eks mva (ikke avkrysning for "registrer beløp inkl. mva"), så rettes inngående mva til redusert sats, mens beløp (på kostnadskonto) står uendret. Dermed oppstår det differanse som gjør at bilaget ikke går i null, og bilaget kan dermed heller ikke bokføres.

Differansen kan bokføres manuelt, men dette burde gått automatisk.

I mitt tilfelle så har de fleste fakturaer har ett eller flere beløp som IKKE har mva, avhengig av hvilke deler som skal bokføres på forskjellige avdelinger, samt at enkelte leverandører (f.eks. mobil) har forsikring som faller utenfor mva. Det er dermed ikke aktuelt å bruke brutto fakturabeløp og registrere inkl. mva.

Er det noe jeg misser, eller er dette bare en bug?

Community Manager

Hei, @Odd Olav 

Det hender at det blir en differanse når man legger inn en kontolinje, og i etterkant fjerner avhukingen for "registrer beløp inkl. mva" og deretter redigerer kostnadslinjen. 

Men om jeg forstår deg riktig er det ikke dette du har gjort. 

Jeg ville derfor anbefale deg å kontakte vår supportavdeling, slik at vi kan se på dette sammen med deg.

Med vennlig hilsen : Kaj Sjursen Kleveland | Community manager

CONTRIBUTOR **

Hei @Kaj Sjursen Kleveland  

I og med at fakturaen var fra en leverandør som går igjen, så kom kontoene som sist ble brukt opp automatisk, og med avhukingen for "registrer beløp inkl.mva." IKKE avhuket (min default innstilling).

Da ble det slik som beskrevet i teksten, og uansett om jeg så fjernet innhold og prøvde diverse tenkelige varianter, så ville systemet ikke samarbeide.

Jeg sender inn en supporthenvendelse på saken.