Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Aleksander Nunes-Xavier VISMA ‎01-03-2018 13:49 )
Linn Østensen
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 1503 Visninger

Har du bare fakturert i Visma eAccounting, og skal gå over til å føre komplett regnskap, er det et par ting du bør tenke på. Denne guiden gir en oversikt over dette. 

Du oppgraderer enkelt fra "Apper og utvidelser" til venstre inne i programmet.

Hvordan du gjør dette er avhengig av om du

- allerede har Visma eAccounting (fullversjon)

- oppgraderer fra Visma eAccounting Faktura til Visma eAccounting (fullversjon).

Hvis du allerede har Visma eAccounting (fullversjon) er fakturaene bokført som bilag i regnskapet. Ettersom det bare er bokført inntekter og ikke kostnader, gjør dette at regnskapet er ufullstendig. Det fullstendige regnskapet ligger (forhåpentligvis) i et annet system. Du bør da høre med en regnskapsfører hva du bør gjøre for å få dette regnskapsmessig korrekt. Det er viktig at man undersøker dette før man begynner å føre fullt regnskap fremover, slik at man ikke ved årets slutt har et skjevt regnskap.

Hvis du oppgraderer fra Visma eAccounting Faktura til fullversjon er ikke fakturaene bokført i regnskapet, bare registert. Dette kan man se i form av at fakturaene ikke har bilagsnr og info om regnskapskontoer. 

frafaktura1.png

Det er mulig å bokføre registrerte fakturaer, (se under), men les resten av denne artikkelen før du foretar deg noe.

For å bokføre en registert kundefaktura klikker du på Handling - Bokfør.

frafaktura2.png

Fakturaen vil da bokføres som et bilag, basert på informasjonen i fakturaen. Dette gjør at bilagsnummer og regnskapsinformasjon vises. 

frafaktura3.png

Bokfører du en faktura det er registrert betaling på vil det i tillegg opprettes et betalingsbilag. Dette bilaget kan du se som Relaterte bilag, under regnskapskontoene.

frafaktura4.png

NB: Det er mulig å bokføre betaling på en faktura som bare er registrert. Merk at dette vil kreditere konto 1500 med beløpet, uten at det eksisterer noen tilsvarende debetsaldo (i form av bokført faktura) fra før.

frafaktura5.png

Før du bokfører fakturaer eller betalinger, tenk gjennom følgende

- Hva bør jeg ha registrert før jeg oppgraderer (og alt man deretter gjør blir bokført)? (Merk at det ikke er mulig å nedgradere fra Visma eAccounting fullversjon til Visma eAccounting Fakturering).

- Hvilke fakturaer skal bare være registrert, og hvilke skal være bokført i eAccounting? 

- Hvilke fakturaer skal jeg bokføre salget av, og hvilke skal jeg bokføre kun betalinger på? 

Dette må ses i sammenheng med hva som er bokført i det gamle regnskapsystemet. 

Dersom du er usikker på hva som er rett for deg å gjøre anbefaler vi å høre med en regnskapsfører før du oppgraderer og bokfører noe.