avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎06-09-2019 16:31 )
Kaj Sjursen Kleveland
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 266 Visninger

I denne artikkelen skal vi gå igjennom hvordan man oppretter og administrerer brukere i Visma eAccounting og tilknyttede moduler. 

Hvordan opprette en bruker i Visma Online

Når du først logger deg inn i Visma Online, vil du komme til siden Mine tjenester. Her kan du trykke oppe i høyre hjørne hvor det står ditt navn og firmanavnet, her vil det komme ned en nedtreksmeny velg deretter Brukere.

Mine tjenester.PNG

Etter dette vil du komme til bruker siden, her vil du kunne se en liste over firmaets alle brukere, samt eventuelle regnskapsførere dere har samarbeid med. For å opprette en ny bruker, trykk på den grønne Opprett bruker knappen.

Brukere.PNG

Her fyller du ut all relevant informasjon, som E-postadresse, Fornavn og Etternavn. Du velger også om brukeren skal være administrator eller en vanlig bruker, bruken i programene vil være eksakt den samme. forskjellen på en bruker og en administrator er at administratoren vil ha mulighet til å gjøre endringer på brukere, brukertilganger og firmainnstillinger i Mine tjenester (Alle vil kunne gjøre endringen på firmainnstillinger i Visma eAccounting). Om dette er en helt ny bruker vil de motta en mail hvor de kan sette passord, i eksempelet under er brukeren allerede registrert i et annet selskap og vil ikke være nødt til å endre passord.

Opprett bruker.PNG

Hvordan tildele brukertilganger til nye/eksistrende brukere

Når du har opprettet den nye brukeren, må du tildele de riktige brukertilganger for de ulike programmene. Dette gjør du ved å trykke på de "tomme" sirklene, du ser at de er valgt ved at sirklene "fylles". I eksemplet nedenunder ønsker jeg at den nye brukeren kun skal ha tilgang til Visma eAccounting, Visma eAccounting Time, Visma Økonomioversikt og Visma Scanner.

Denne fremgangsmåten er lik for både nye og eksisterende brukere, eneste forskjellen er at du velger eksisterende brukere fra brukerlisten.

OBS! ekstra brukere for Visma eAccounting koster 89,- ekstra per måned per bruker, mens for Visma eAccounting Time koster det 39,- ekstra per måned per bruker. De resterende programmene og modulene er gratis for ekstra brukere.

Bruker tilganger.PNG

Hvordan tildele brukerrettigheter i Visma eAccounting

Nå som vi har opprettet en ny bruker og gitt de korrekte brukertilganger kan vi også tildele de brukerrettigheter i Visma eAccounting.

Gå inn på Visma eAccounting, deretter gå til Innstillinger - Rettigheter. Her vil du se rettighetene til alle brukerne, og du kan redigere de andre sine rettigheter untatt dine egne. Det er 4 ulike tilganger dere kan sette på de ulike brukerne, disse er :

Full tilgang : Her har dere full tilgang til hele programvaren

Salg : Her har dere kun tilgang til salgsmodulen, og vil kunne behandle utgående ordre, tilbud og fakturaer, samt kunder og produkter.

Begrenset : Her har dere delvvis lesetilgang, men har mulighet til å skrive ut alt i tjenesten, opprette kunde- og leverandørfaktura samt opprette mva-rapport.

Lesetilgang : Gir brukeren tilgang til å se og skrive ut det som ligger i programmet, men ikke utføre noen endringer.

Dere kan også bestemme om brukeren har mulighet til å se lønnsmodulen, eller snede leverandørfakturaer til banken.

Rettigheter.PNG