Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Lisa Rognerud VISMA ‎09-05-2018 12:49 )
Lisa Rognerud
  • 23 Svar
  • 0 Liker
  • 4126 Visninger

Har du nettbank bedrift hos SpareBank 1 kan du nå importere kontoutdrag til Visma eAccounting under Kasse og bank. Det støttes import av filtypen .csv.

Les mer om hvordan du henter disse filene fra din nettbank i denne guiden.

Sparebank 1 gruppen består av følgende 14 banker:

• SpareBank 1 BV
  • SpareBank 1 Gudbrandsdal
  • SpareBank 1 Hallingdal Valdres
  • SpareBank 1 Lom og Skjåk
  • SpareBank 1 Modum
  • SpareBank 1 Nord-Norge
  • SpareBank 1 Nordvest
  • SpareBank 1 Ringerike Hadeland
  • SpareBank 1 SMN
  • SpareBank 1 SR-Bank
  • SpareBank 1 Søre Sunnmøre
  • SpareBank 1 Telemark
  • SpareBank 1 Østfold Akershus
  • SpareBank 1 Østlandet (tidl. Oslo Akershus og Hedmark)

Merk! Ettersom det er flere banker som har endret navn eller blitt slått sammen, kan det være at du må endre bank på din driftskonto i Visma eAccounting til en av bankene fra listen over. Dette gjelder dersom du nå har din driftskonto registrert med en av følgende banker:

• Sparebank 1
  • Sparebanken Hedmark
  • Sparebank 1 Oslo Akershus
  • Sparebank 1 Oslo og Akershus
  • Sparebank 1 Nøtterøy - Tønsberg
  • Sparebank 1 Nøtterøy-Tønsberg
  • Sparebank 1 i Tønsberg

Dette kan du se under innstillinger - kasse og bankkonto - trykk på kontoen og velg rediger. Videre kan du enkelt sjekke hvilken bank du skal ha her.

Eksport av kontoutdrag fra SpareBank 1 

Steg 1. Etter du har logget inn på din nettbank, trykk på kontoraden du ønsker utdraget fra

Steg 1.PNG

Steg 2. Trykk på knappen "Siste transaksjoner"Steg 2.PNG

Steg 3. Trykk på knappen eksporter for å få utskrift i .csv fil.

Steg 3 (2).PNG

OBS! Dersom utbetalingene kommer som "oppgave" på kontoutskriften, send en chat til banken for å få endret dette. Alternativt kan du alltid velge "vis enkelttransaksjoner" for å se innholdet i oppgaven.OBS, steg 3.PNG

Steg 4. Når du ser detaljene for kontoinformasjon, kan du velge eksporter fil.

Steg 4.PNG

Filen lagres lokalt på din PC, slik at du deretter kan importere denne i Visma eAccounting under Kasse og bank - Ny bankhendelse - Importer fil, som vist i  denne guiden. 

Bidragsytere
Kommentarer
CONTRIBUTOR *
Hei. Tror ikke denne guiden er helt oppdatert. Nettbanken har endret oppsett, og jeg får feilmelding når jeg forsøker å importere til eaccounting. "Programmet støtter ikke filformatet du prøver å laste opp."
CONTRIBUTOR **

Får også feilmelding "Programmet støtter ikke filformatet du prøver å laste opp." Virket når jeg importerte 31.08.2018.

CONTRIBUTOR **

Visma, Hva med å svare på disse? 

Har dere i samarbeid med Sparebank 1 fjernet muligheten for import fra nettbank privat. PS! Sparebank 1 har ikke noe billig nettbank for småbedrifter. Og siden importløsningen virket helt til dere fant løsning for bedriftsnettbank, ser jeg jo at dere gir hverandre penger og ikke nødvendigvis tenker på kundene deres. 

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎10-10-2018 15:53 )

Hei @Trondert og @gisaksen,

Det er ikke gjort noen endring fra vår side på mulighetene for å importere kontoutdraget fra SpareBank 1. Vår import av kontoutdraget har hele tiden vært bygd etter forutsetning om Nettbank bedrift hos SpareBank 1. Se første setning i denne artikkelen, "Har du nettbank bedrift hos SpareBank 1....". Vi er ikke gjort kjent med at det er gjort endringer i denne fra SpareBank 1, men vi vil naturligvis undersøke dette og evnt oppdatere denne artikkelen dersom Nettbank bedrift er endret. Ønsker også å presisere at det ikke foreligger noen økonomisk avtale (utveksling av penger) i vår integrasjon eller samarbeid med SpareBank 1.

Med vennlig hilsen,

Jan Helge Eikrem, Product Manager

CONTRIBUTOR **

NNettbank bedrift ble nylig tilgjengelig. Før nettbank bedrift ble integrert hadde dere en løsning hvor man importerte selv. Etter integrering fra Sparebanken blev tidligere veiledning borte og funksjon slutta å virke for oss som ikke har nettbank bedrift. 

Hei igjen @gisaksen,

Her må vi skille litt på begrepsbruk. Det Visma eAccounting lanserte 20.september, er en ny funksjonalitet med mulighet for automatisk integrasjon mot SpareBank 1 og avstemming av kontoinformasjon, samt betaling av leverandørfakturaer, direkte fra Visma eAccounting med sluttgodkjenning, knyttet til nettbank bedrift i SpareBank 1, les mer her. Dette er en helt annen funksjonalitet og er helt separat fra denne artikkelen som tar for seg muligheten for manuell import av kontoutdrag fra løsningen nettbank bedrift i SpareBank 1 til Visma eAccounting.

Dvs at som kunde av Visma eAccounting har man nå to (2) muligheter for avstemming av kontoinformasjon fra SpareBank 1:

1. Direkte bankintegrasjon (automatisk avstemming)
2. Import av kontoinformasjon (manuell prosess ihht denne artikkelen)

Felles for begge alternativene er at dette er bygd mot, og krever nettbank bedrift hos SpareBank 1. 

Dersom det tidligere har vært mulig å hente ut filer fra privat nettbank i SpareBank 1 (ihht denne beskrivelsen), men nå ikke lenger mulig, så har dette sin årsak i endringer hos SpareBank 1 og dermed utenfor vår kontroll. På vår side er det ikke gjort noen endringer på muligheten for import av kontoutdraget fra SpareBank 1, og dette skal fortsatt være mulig for de med nettbank bedrift. 

I vår backlogg ser vi på løsninger for å støtte flere filformater av kontoinformasjon fra flere banker og da også ulike nettbank løsninger hos ulike banker. Men dette ligger 4-6 mnd frem tid. 
Vi har ikke bedt om eller gjort noen endringer på vår side av denne funksjonaliteten, så evnt ulemper og spørsmål om endring i privat nettbank hos SpareBank 1 bør derfor rettes mot din bank. 

Med vennlig hilsen,
CONTRIBUTOR **

Filen jeg får ut fra banken er en .csv fil. Denne er oppbygget med semikolonskille, Dato; Beskrivelse; Rentedato; Inn ; Ut. Hvordan skal filen som importeres være bygget opp?

Hei igjen,

Anbefaler deg å kontakte kundesenteret i din SpareBank 1 for en avklaring på forskjellen i filen fra privat nettbank og nettbank bedrift.

Med vennlig hilsen,

CONTRIBUTOR **

Hei

Hva er status vedrørende bankintegrasjon med Nordea. Skulle etablere slik i dag, men får beskjed at det ikke er mulig. Trodde ikke mine egne "ører" når jeg hørte at dette ikke var på plass. Skjer det noe snart?

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎19-10-2018 09:52 )

Hei @Thore Asheim,

Når det gjelder Nordea integrasjon er denne på vår liste for Q1. Bakgrunnen for dette er at Nordea sin Nettbank bedrift (som tilbys til SMB bedrifter) i dagens løsning ikke er klargjort for filer (inn/ut) på ISO20022. Vi er avhengige av at Nordea støtter dette formatet i Nettbank bedrift før vi kan tilby bankintegrasjon. Nordea har i sine planer og lansere ny nettbank bedrift som støtter disse formatene i Q1-2019. Vi har en god dialog med Nordea rundt dette, og de ønsker også naturligvis å tilby integrasjon til Visma eAccounting. 

Så inntil Nordea har klar sin nye Nettbank bedrift og vi kan tilby direkte bankintegrasjon, anbefaler jeg at du benytter manuell import av kontoutdraget fra Nordea. Se denne artikkelen

Med vennlig hilsen,

CONTRIBUTOR **

Til dere som får meldingen "Programmet støtter ikke filformatet" på csv filen fra sparebank1 - lagre filen som csv(ms dos) - da spretter den rett inn her i alle fall Smilefjes glad 

CONTRIBUTOR *
(updated by Trondert ‎30-11-2018 08:07 )

Det har kommet en oppdatering av SMN1 sin nettside, eksporten er nesten helt lik slik den var tidligere, men jeg kan nå imortere som normalt til EA.

Jeg benytter fortsatt privat bank, ikke bedriftsløsning, da jeg er EnkForetak.

CONTRIBUTOR *
Og da var problemet tilbake: Ved forøsk på å importere: "Feil Programmet støtter ikke filformatet du prøver å laste opp." Svaret fra SPB1 når jeg kontakter de: "Eneste måten for å laste ned transaksjoner i csv-format fra vår private nettbank er ved å velge "eksporter" inne på "Bevegelser" på den aktuelle kontoen. Vilde 10:35 Dersom denne filen ikke støttes av Visma, må du kontakte Visma. Vilde 10:35"
CONTRIBUTOR **

Jeg opplever det som litt ustabilt med import selv - men her fungerer det best å velge "eksporter" inne på bevegelser, så lagrer jeg filen som csv - men velger filtype csv (ms-dos). Verdt et forsøk - lykke til!

CONTRIBUTOR **

Det har virket for meg i den senere tid. Vet egentlig ikke hva som var feil, men så lenge det virker er det suverent.

Hei og takk for innspill til løsning @BenedicteB og @gisaksen 

Vi minner om støtte for manuell import av kontoutdrag er basert på eksport fra nettbank bedrift hos SpareBank1. Vi vil derfor kun gjøre korrigeringer i aktuell importmulighet dersom endringer gjøres hos SpareBank 1 sin nettbank bedrift. Evnt endringer i nettbank privat for hele SpareBank 1 gruppen, eller enkeltbanker i gruppen, vil ikke bli justert fra vår side.

NB! Dersom du/din bedrift har mye kontotransaksjoner, inn- og utbetalinger vil vi sterkt anbefale at du vurdere å ta i bruk direkte bankintegrasjon. Mer informasjon om priser og bestilling fås hos din SpareBank 1 bank. Se vår hjemmeside, Bankintegrasjon SpareBank 1

Priser kan variere noe mellom de ulike SpareBank 1 bankene, men normal ligger dette mellom kr 100-130/mnd. SpareBank 1 Østlandet tilbyr 3 mnd gratis bankintegrasjon til Visma eAccounting kunder, se her. De tilbyr også bankintegrasjonen gratis til Idrettslag og foreninger, se prisliste for SpareBank 1 Østlandet. Utklipp fra prislisten under:

snip_prisliste_SpareBank 1 Østlandet.png

Hilsen 

CONTRIBUTOR *
Da er det forsøkt eksportert fra Firefox(LInux & Win.), samt fra IE i Win7. Men med samme begredelige resultat. Har også forsøkt å endre tidsrommet for eksporten(noen mnd flere mnd, med årsskille osv). Kan vi da forstå Hr. Eikrem slik at Enk. og små bedrifter som har liten eller ingen nytte av bedriftsbank, ikke er prioriterte kunder i Visma? Og gjelder det for alle funksjoner i Visma?

Hei igjen @Trondert 

Vår viktigste kundegruppe og vårt hovedfokus er naturligvis små- og mellomstore bedringer, inkl ENK, AS, foreninger/lag etc. Jeg beklager at du oppfatter mitt svar på annen måte. Grunnen til at dette er slik pr nå, handler om hvordan filen er bygd opp hos banken og nødvendig innhold i filen vi trenger avviker mellom privat og bedrift. 

Når det er sagt - vi jobber nå med en "universell kontoimport" der du selv vil kunne "mappe" opp informasjon i ulike type filer fra banken til spesifikke kolonner, for så å importere kontoutdraget fra banken til Visma eAccounting. Du vil da få en løsning på det du i dag opplever som et problem pga bruk av privat nettbank. Vårt mål er å kunne tilby en slik løsning før sommeren! 

Hilsen

CONTRIBUTOR *

Etter at Sparebank 1 oppdaterte sin nettbedrift denne uken var eksporten plutselig endret, og det var ikke mulig å ta en manuell eksport på direkten.

Forskjellen fra tidligere eksporter viste seg å være at tallene - altså beløpene inn og ut av konto, samt sum og saldo - var formatert som nettopp "Tall".

I tidligere versjoner av eksporten fra Sparebank 1 har disse vært formatert som "Standard". Den eneste forskjellen er at tallene bak komma ikke viser om de er 0 (null). De importeres uansett korrekt inn i eAccounting.

Kjapp oppskrift på løsningen blir å åpne eksporten fra Sparebank 1, markere kolonne D og E, og velge "Standard" i ruten for "Tall", til høyre for "Skrifttype" og "Justering". Bruker man engelsk versjon av Excel heter denne "General".

Capture.PNG

Da skal det gå som en drøm, forhåpentligvis for både ENK, AS og alle andre.

CONTRIBUTOR *

Hei.  Jeg får ikke denne løsningen til å fungere? Når jeg går på kolonne  D og E så er de allerede på "standard" 

Prøver å laste opp filen i Vismaeaccounting og får beskjed at det støtter ikke filformatet.

I Nettbank går jeg på transaksjoner- velger dato- og last ned "excel format"  

Har før Sparebank1 oppdaterte nettbanken ingen problemer med å laste opp Csv. fil i visma.

Hva bør jeg gjøre??

CONTRIBUTOR *

@Sven O Høvring 

Hei - Se min kommentar til din løsning. Vet du om alternative løsninger eller kanskje hva jeg gjør feil?

CONTRIBUTOR *
(updated by Sven O Høvring ‎18-02-2019 17:40 )

@OyvindL

Har du allikevel valgt "Standard" etter å ha markert kolonnene? 

Når de har både "standard" og "andre" format vil det stå "Standard". Du kan sjekke ved å velge cellen til et tall med verdi 'bak komma' og se om denne er formatert som "Tall" eller "Standard" @

CONTRIBUTOR *
(updated by Trondert ‎21-02-2019 15:59 )

Får det fortsatt ikke til her heller. Fant en gammel utskrift, som jeg forsøkte å importere, den fungerte.

Den har da følgende første linje: Dato;Beskrivelse;Rentedato;Inn;Ut;

Tar en utskrift fra samme periode, men utskriften/exporten fra nettbanken er ny. Der blir første linje slik: Dato;Beskrivelse;Rentedato;Inn;Ut;Til konto;Fra konto

Det er to kolonner i tillegg, og ingen avslutning med semikolon. Det samme gjelder for linje 2, ingen avslutning med semikolon.

Tar så den nye utskriften av den gml perioden, lagerer som MS-Dos, åpner i Notepad, setter inn semikolon etter de to første linjene. Og det fungerer........

Edit: D og E er satt til "standard" verdi når jeg laster ned. Har forsøkt å sette det via "tall" og så tilbake til "standard" uten hell.

Prøver samme metode på ny kontoutskrift, fungerer ikke.....