Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Sara Malm VISMA ‎16-01-2018 12:26 )
Visma Mamut AS
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 2654 Visninger

Q: Hvordan registrerer jeg et innkjøp når jeg ikke har noen faktura?

A: Du kan opprette et manuelt bilag eller føre det som et innkjøp med kvittering. Se forklaring på hvordan du fører et innkjøp med kvittering her.

Q: Hvorfor vises valutabeløpet på Innkjøp med kvittering? 

A: Valutabeløpet vises i feltet Uttaksbeløp, men selve bilaget opprettes i NOK. Se mer info nederst i denne guiden.

Q: Hvordan bruker jeg appen Visma Scanner?

A: Se denne guiden.

Q: Ved bokføring av leverandørfaktura får jeg melding om at det er differanse og at faktura ikke kan bokføres. Hva gjør jeg?

A: Det må være balanse i bilaget ditt for at du skal kunne bokføre det. Dette innebærer at du må ha like stort beløp på debet som på kredit. Se guide for hvordan du oppretter en leverandørfaktura.  

Q: Hvordan bokføre et innkjøp betalt med egne penger?

A: Har du betalt fra en privatkonto må du registrere betalingen via et manuelt bilag. Se guide for hvordan du registrerer manuell betaling av faktura her. 

Q: Jeg får ikke valgt den kontoen jeg vil for betaling av leverandørfakturaen. Hva gjør jeg?

A: En leverandørfaktura kan kun betales via en kasse-/bankkonto i programmet (Innstillinger - Kasse- og bankkonto). Det må altså være opprettet en Kasse-/bankkonto med regnskapskontoen det skal bokføres mot først. En kasse-/bankkonto kan i sin tur kun være knyttet til regnskapskontoer mellom 1900-1989.  Hvis kontoen du skal bokføre mot ikke ligger i dette intervallet må du registrere betalingen gjennom et manuelt bilag. Les mer om hvordan du gjør dette her.

Q: Jeg har bokført betaling mot feil faktura/datoen på betalingen ble feil. Hva gjør jeg?

A: Gå til Kasse og Bank og velg kontoen betalingen er registrert på. Her vil du finne betalingen i form av en bankhendelse. Ved å klikke på denne kan du angre betalingen ved å klikke Angre Matching. Det lages da et korrigeringsbilag som reverserer betalingsbilaget. Har du registrert betalingen gjennom et manuelt bilag og ikke gjennom en kasse-/bankkonto kan du også angre dette. Les mer om dette nederst i denne guiden.

Klikk her for mer info om innkjøp i Visma eAccounting