Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Sara Malm VISMA ‎16-01-2018 12:35 )
Visma Mamut AS
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 1825 Visninger

Hvorfor får jeg ikke lagt inn Inngående saldo på regnskapsåret? 

Man får kun lagt inn saldo på det første (eldste) regnskapsåret i listen. Har man opprettet flere, f.eks 2015 og 2016, må man legge det inn på 2015. Hvis man derimot ikke har bokført noe annet i 2015 vil Inngående saldo bli den samme for 2016. 

Kan jeg slette alt i Visma eAccounting og starte opp helt på nytt?

Det er mulig å nullstille Visma eAccounting. Da vil alt du har lagt inn i programmet slettes og du starter opp igjen med blanke ark . Se egen guide for hva du må tenke på i forbindelse med nullstillelse.

Hva benyttes bilagsserier til?

Fordelen med å arbeide med bilagsserier er at en bestemt type transaksjoner blir enklere å spore i ettertid. Hvis du velger bilagsserie A, for eksempel en kundefaktura, og oppretter et bilag som relaterer til en kundefaktura, får den bokstaven A før bilagsnummeret i bilagslisten. Innstillinger for bilagsserier opprettes under Innstillinger - Firmainnstillinger. Les mer om bilagsserier her.

Hva er et IBAN- nummer?

Skal du sende fakturaer til andre land enn Norge kreves det at du oppgir IBAN. IBAN er en internasjonal standard for å angi et kontonummer og det må oppgis når du oppretter din driftskonto. Et norsk IBAN starter alltid med bokstavene NO og består av totalt 15 tegn. Hvis du er usikker på hva ditt IBAN er, kan du kontakte din bank eller benytte en IBAN- kalkulator på bankens nettsider.

Hvorfor vises ikke logoen min på fakturaen? 

Sjekk at du har valgt Logo og bunntekst under Utskriftsinnstillinger. Les mer her

Hvordan legger jeg til en fast tekst på faktura?

Du kan legge til tekst under Innstillinger - Firmainnstillinger - Andre opplysninger. Her kan du legge inn fast tekst som både for norske og utenlandske kunder.

Hvor legger jeg opp kontonummer slik at dette vises på faktura?

Driftskonto legges til og endres under Innstillinger - Kasse og bankkonto. Det er kontoen som står oppført som driftskonto med hovedbokskonto 1920 som vil fremkomme på fakturaene du sender ut til dine kunder. Du kan legge til flere bankkontoer om du ønsker ved å klikke på "Ny bankkonto" oppe til høyre.  

Kan jeg få med meg data fra mitt tidligere program over til Visma eAccounting?

Du kan importere artikkel- kunde- og leverandørregister, samt kontoplan og kostnadsbærere inn i Visma eAccounting.. Du vil ikke kunne importere inn regnskapsdata, men må legge inn startsaldo i Visma eAccounting. Klikk her for mer info om import av register. 

Klikk her for mer informasjon om innstillinger i Visma eAccounting