Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎11-07-2019 08:27 )
Anonymous
  • 4 Svar
  • 3 Liker
  • 1497 Visninger

Med Zapier kan du koble din Visma eAccounting opp mot over 1 000 web-apper og tjenester, som Google Sheets, Google Docs, epost, betalingsløsninger, netthandel og mye mer! Da slipper du å registrere de samme tingene i flere systemer, og kan sette opp sømløse arbeidsflyter som effektiviserer din hverdag. Du kan selv sette innstillinger for hvordan løsningene skal snakke sammen, eller velge ferdige oppsett. Det krever ingen koding eller teknisk kompetanse.

1.Hvordan opprette brukerkonto i Zapier
Du oppretter brukerkonto i Zapier ved å gå på til Zapiers hjemmeside. Her legger du inn e-postadresse og nødvendig informasjon som trengs for å opprette en bruker.

opprette profil.JPG

2. Opprette en Zap

Etter du har opprettet en brukerkonto i Zapier er du klar for å opprette en Zap mellom Visma eAccounting og ønsket program. Dette gjør du ved å gå til Home - Zaps- Make a Zap, som illustrert nedenfor. Dersom du ønsker at Visma eAccounting skal være "trigger app", velger du denne under søkefeltet. Det betyr at når man utfører den valgte handlingen i Visma eAccounting, utføres en respons (action) i programmet man har opprettet en zap mot. Hvis det ønskes å benytte et annet program som skal gjøre endringer i Visma eAccoutning, velger du denne som "trigger app". Nedenfor er det vist et eksempel hvor vi har valgt Visma eAccounting som "trigger app".

make a zap.JPG

choose1.JPG

3. Velg en "trigger"

Etter du har valgt Visma eAccounting som trigger app har du tre valgmuligheter.

Eksempler på hva en kan gjøre ved de ulike alternativene:
Get Customer - Når det registreres en ny kunde i Visma eAccounting sendes det ut en e-post ut fra et e-postsystem.
Get Order - Når en ny ordre registreres, opprettes det en påminnelse om fakturering som opprettes i en oppgaveliste som i for eksempel Wunderlist, Trello eller Things.
Get Customer Invoice - Når en ny faktura opprettes overføres kundeinformasjon fra Visma eAccounting til Excel eller Google Regneark.  

Dette er bare tre eksempel på hva du kan gjøre, her kan du bruke kreativiteten din og zappe over 1 000 forskjellige web-apper og tjenester.

select trigger.JPG

4. Godkjenne vilkår og oppkobling mot Visma eAccounting

Deretter blir du sendt til godkjenning og kobling mot Visma eAccounting, her kan man eventuelt velge hvilke firma det gjelder om man har kobling mot flere lisenser i Visma eAccounting. Man kan koble flere Visma eAccounting lisenser mot samme Zapier brukerkonto, men en zap kan bare gå mellom en lisens i Visma eAccounting og det andre programmet man velger å zappe mot. Så man må opprette individuelle zapper mellom de forskjellige Visma eAccounting lisensene og programmet det skal zappes mot.Til slutt må en godkjenne vilkårene ved å trykke på Yes, Allow.

Merk: Dersom du har flere firma som er knyttet opp mot samme innlogging må du sørge for å ikke ha satt et firma som standardfirma, da denne vil komme opp automatisk når du skal koble opp zapen mot Visma eAccounting. 

vilkår.JPG

5. Hvordan sette opp Zap mot Visma eAccounting
Etter man har lagt til Visma eAccounting som "trigger" er man klar for å legge til for eksempel en action. I dette eksempelet er det Google Sheets valgt som Action, her har man valgmuligheter på over 1000 forskjellige apper. Som beskrevet ovenfor har jeg valgt "get customer" som trigger, dersom jeg velger "create spreadsheet row", vil det da opprettes en linje med kundekontaktinformasjon i Goggle Sheets når en oppretter en kunde i Visma eAccounting. 

create.JPG

Etter å ha godkjent vilkårene for Google Sheets velger jeg hvilke sheets som skal bli oppdatert når jeg oppretter en kunde i Visma eAccounting. Deretter oppretter man kategori eller overskrifter i Google sheetet på linje 1, i dette eksempelet har jeg opprettet kategori: kundenummer, kundenavn, postkode og by. Videre velger jeg hvilke punkt på kundekortet som trigger de ulike overskriftene i Google Sheets. 

google sheets1.JPG

6. Aktivering av Zap

Til slutt aktiverer du den ved å trykke på "On", da vil det automatisk skje en action dersom du gjør en endring i din valgte trigger. Zapier henter informasjon fra triggerprogrammet som er valgt hvert 15 minutt.

aktivere zap.JPG

Eksempel ved opprettelse av ny kunde i Visma eAccounting integrert med Google Sheets:

ny kunde.JPG

eksempler.JPG

Mer informasjon om Zapier og priser finner du her

Bidragsytere
Kommentarer
CHAMPION *

Steg 4 i denne guiden: Jeg har flere selskap inne på samme login, men får ikke opp noen mulighet til å velge når jeg kobler opp mot Zapier. Kan dere hjelpe? 

Anonymous
Ikke relevant
( ‎14-03-2019 12:53 )

Hei,

Dersom du har valgt et standardfirma i Visma eAccounting vil dette firma komme automatisk når du velger å koble opp mot Zapier, dette er nok grunnen til at du ikke får valget mellom du ulike firmaene som er registrert. Det jobbes med å utvikle og forbedre denne funksjonen, og jeg vil derfor ta dette med videre til vår utviklingsavdeling som forbedring. Midlertidig løsning vil være å logge inn på vismaonline.com - gå opp til høyre på firmanavnet - huke vekk standardfirma. Deretter vil du få valg i Zapier om å velge de ulike firmaene i din Visma eAccounting. 

Med vennlig hilsen

Mathilde Aasebø
Visma Mamut Support

CONTRIBUTOR *

Jeg har satt opp Zapier mot Visma eAccounting og action ny kunde. Lurer på et par ting. Det ser ikke ut som det er definert noe valgmulighet for Kortbetaling som betalingsbetingelse. Jeg prøvde en eksport av kunderegisteret i eAccounting og ser at kode der er satt til 100. Prøvde å sette inn 100 som custom code i Zapier men det ble ikke godtatt (test feiler). Videre opplever jeg at allerede eksisterende kunder opprettes på nytt. Er det noen work around her?

Hei @itesdahl 

Hva er det du forsøker å koble eAccounting opp mot her? Vi klarer dessverre ikke se innstillingene i zappen eller hva det er koblet opp mot. At det opprettes nye kunder avhenger av hvordan det er satt opp og med hva så er vanskelig å svare på hvorfor dette skjer. Hvis man for eksempel setter opp en zap med et tomt sheets og deretter legger inn allerede eksisterende kunder vil dette skape en "action", hvis man legger inn eksisterende kunder før zap opprettes skal det fungere normalt. 

Angående den feilmeldingen ville jeg tatt kontakt med Zapier support. Klikk her.