avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎22-11-2019 14:50 )
  • 4 Svar
  • 0 Liker
  • 5358 Visninger

Har man bokført en lønnslipp som var feil, anbefaler vi å reversere denne og opprette en ny, slik at lønnslippen til den ansatte blir riktig. Står lønnslippen som betalt, får man riktignok ikke makulert (reversert) denne på vanlig måte. For å reversere den må man opprette en ny, motsatt lønnslipp og betale denne. Hvordan du gjør dette ser du her.

1. Opprett en ny lønnslipp på den ansatte, med samme utbetalingsdato som den første. 

2. Bruk samme lønnsarter, sum og antall lik lønnslippen som ble feil, men motsatt fortegn. Er feltet Sum aktivt legger du inn minus her. Er ikke dette aktivt, legger du inn minustegnet på Enhetspris. Skal du f.eks reversere en lønnslipp med fastlønn på 30 000 og 5 timer overtid gjøres dette slik:

Lønn.PNG

3. Bokfør lønnslippen. Får du melding om at lønnsslippen ikke kan lagres ettersom det finnes a-meldinger som ikke er godkjente må du sende ny a-melding først, se her for mer info om dette.

4. Gå til Kasse og Bank - Driftskonto og klikk Ny transaksjon (har du bankintegrasjon kan ikke transaksjoner opprettes, men de kommer inn automatisk)

KB1.PNG

5. Legg inn utbetalingsdatoen på lønnslippen, beløpet (i pluss) og klikk Legg til.

6. Programmet vil trolig foreslå å bokføre betalingen mot lønnslippen. Klikk i så fall bare Bokfør. Hvis programmet ikke foreslår noe, klikk Avstem og velg bilagstypen Tilbakebetaling av lønn. Velg så lønnslippen det gjelder.

KB2.PNG

Med utgangspunkt i eksemplet over vil betalingsbilaget se slik ut (reverserer det opprinnelige betalings-bilaget)

Bilag.PNG

7. Opprett en ny, vanlig lønnslipp på den ansatte, med riktig info. Bokfør denne.

8. Bokfør betaling på den nye lønnslippen, på samme måte som i 4-6 (bare med plussbeløp).

9Send A-melding for perioden lønnslippen gjelder på nytt, og hent tilbakemelding på denne.

Den nye A-meldingen erstatter tidligere sendte A-meldinger for samme periode. Du står da igjen med en A-melding som totalt sett rapporterer inn en, riktig lønn for den ansatte (har du bokført flere lønnslipper for andre ansatte i samme periode vil disse selvfølgelig også bli med i A-meldingen ).

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hvis korreksjonen gjelder kilometergodtgjørelse eller reisegodtgjørelse, må man legge minus inn in rubrikken for antall ellers vil antall i a-meldingen bli feil.

I a-meldingen summeres antall kilometer i alle lønnsslipper den måneden. Hvis man for eksempel skal korrigere skattefritt beløp og legger minus i enhetspris, ender man opp med tredoblet kilometertall.

Antall reisedøgn med overnatting i a-meldingen kommer fra antall i rubrikken reisekostnad med overnatting.

Reisedøgn uten overnatting kommer fra antall diett minus antall overnatting.

Hvis man korrigerer utbetalt beløp ved å sette minus i enhetspris, blir det fullstendig kaos i antall i a-meldingen.

CONTRIBUTOR *

Jeg har brukt feil type km på en anseatt(skulle brukt trekkplikltig bilgodtgjørelse). Fikke beskjed fra skatteetaten og sende inn nye A-melding for mars og april. Jeg får ikke opprettet lønnsslipp som forklart da jeg får beskjed lønnsslipp finnes allerede for den ansatte.  Hva gjør jeg feil? 

CONTRIBUTOR *

Jeg hadde problem med km og hotelldøgn i mars.

Jeg fikk en melding om at jeg allerede hadde opprettet en lønnsslipp og at alle lønnsslipper blir summert i A-meldingen, men jeg måtte bare kvittere den meldingen, så fikk jeg gå videre og opprette ny lønnsslipp. Det må jo være mulig å bruke lønnsmodulen til å betale ut for eksempel reiseregninger utenom faste lønningsdager. Jeg er selv eneste ansatt i mitt firma, så jeg vet ikke om det blir mer komplisert hvis man har flere ansatte.

CONTRIBUTOR *

Snakket med Skatteetaten i dag. Der fikk jeg beskjed jeg kunne korrigere alt på neste lønnsslipp.