avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎10-03-2020 13:25 )
Anonymous
  • 3 Svar
  • 1 Liker
  • 20285 Visninger

Det er ikke mulig å slette et bokført bilag inne i Visma eAccounting. Dersom du har feilført et bilag må du enten reversere eller korrigere bilaget.

NB: Denne guiden gjelder for manuelle bilag opprettet på Regnskap - Bilag eller på Kasse og bank. Gjelder det kunde og leverandørfakturaer må disse (del)krediteres. Se guide for fakturaer her og leverandørfakturaer her

Korrigere bilag

Bilag som opprettes i Bilagsoversikten eller Kasse og bank kan korrigeres eller reverseres på følgende måte:

Regnskap – Bilag – Klikk på bilaget du vil korrigere/reversere – Handling – Opprette korrigeringsbilag. 

Huk av til venstre for de bilagslinjene det er ført feil på. Du vil da se under Nytt korrigeringsbilag at beløpene legger seg omvendt debet/kredit av det opprinnelige bilaget.  På de blanke kontolinjene legger du opp en eller flere kontoer du vil flytte beløpet over på.

Legg beløpet under debet eller kredit etter hva som blir korrekt. Velg dato og klikk på Bokfør når du er fornøyd. 

Dersom bilaget har blitt ført med feil beløp kan man korrigere beløpene ved å først reversere alle kontolinjene, for så å legge på de samme kontolinjen igjen, men da med det korrekte beløpet. 

NB

• Dersom du har bankintegrasjon får du ikke korrigert konto 1920 på bilag som er bokført via Kasse og Bank. For å korrigere bilaget med 1920 må du evt. opprette et nytt bilag som korrigerer det du ønsker. Det skal riktignok ikke være nødvendig å korrigere 1920 ved bankintegrasjon. Les mer om bankintegrasjon her
  • Dersom bilaget inneholder MVA vil MVA oppgaven varsle om et avvik. Dersom du ser du har ført bilaget korrekt kan du se bort fra avviket for dette bilaget. Les mer om mva-oppgave her

Reversere bilag i sin helhet

Huk av til venstre for alle bilagslinjene. Du vil da se under Nytt korrigeringsbilag at beløpene legger seg omvendt debet/kredit av det opprinnelige bilaget.  Velg dato og klikk på Bokfør når du er fornøyd.

NB: Det er bialg i Visma eAccounting man ikke får opprettet korrigeringsbilag fra :

• Bilag som er tilknyttet eiendeler, dette kan for eksempel være: Avskrivninger, Salg av eiendel, o.l.
  • Bilag som er importert via en integrasjon, dette kan være bilag som kommer fra for eksempel diverse kasseløsninger eller dagsoppgjør fra en tredjepartsintegrasjon.
  • Bilag som er tilknyttet periodisering.
  • Bilag som opprettes fra fakturaer som er laget i Salg - Faktura.
  • Betalingsbilag som er tilknyttet utgående fakturaer.
  • Bilag som er tilknyttet fordringer på kortinnløsere
  • Bilag med mva-meldinger (les her hvordan du kan korrigere dette) 
  • Bilag som er bokført i Kasse og bank, om dere har en aktiv bankintegrasjon.

For å korrigere disse bilagne, må dere opprette et manuelt bilag med korrigeringen. De bilagene som kommer fra Kasse og bank anbefaler vi at dere angrer avstemingen på banktransaksjonen, og avstemmer transaksjonen på nytt.

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Jeg skulle overføre beløp fra 2060 til 2050 vedr. årsoppgjøret. Jeg fikk imidlertid satt feil beløp og får ikke korrigert bilaget med riktig sum. Hvordan får jeg gjort det?

CONTRIBUTOR **

Hei, jeg må korrigere korrigeringsbilaget... men ser ikke ut som det går ann? Er det en annen vei rundt det?
Jeg har nå i beløpet jeg har ført feil pluss istedenfor minus i driftskontoen. 

Takk for hjelp!

CONTRIBUTOR *
(updated by Sabrina1 ‎06-05-2020 21:56 )

Hallo, 
jeg skal "kun" endre dato i ett bilag, men det la seg ikke gjøre... få hele tiden " det er oppstått en feil...osv." ved ett enkelt dato 😕

Takket være den som kan hjelpe meg!

Hilsen Sabrina