avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Lønnsarter i Lønn i Visma eAccounting 2021

25-08-2016 24:03 (Sist oppdatert 30-04-2021)
  • 8 Svar
  • 1 Liker
  • 17917 Visninger

Lurer du for eksempel på om en lønnsart inngår i grunnlag for arbeidsgiveravgift, eller hvilken konto den bokføres på i regnskapet? Denne artikkelen gir en oversikt. Nederst vises også info om hvordan arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og feriepenger bokføres (som standard).

Oversikten under viser
  • Lønnsartene i programmet
  • Hvilken A-meldingskode som blir benyttet ved innrapportering
  • Om inntekten inngår i grunnlag for arbeidsgiveravgift
  • Om inntekten inngår i trekkgrunnlag
  • Om inntekten inngår i feriepengegrunnlaget
  • Hvilke kontoer i regnskapet lønnsartene blir bokført på (som standard).   

Husk også at hovedbokskontoer brukt til lønnsarter kan endres fra lønnsinnstillinger under Innstillinger - Firmainnstillinger - Lønnsinnstillinger

Bokføringsinnstillinger.PNG

Last ned tabellen i pdf eller excel nedenfor

Kommentarer
Knut E Andersen
CONTRIBUTOR *
av Knut E Andersen

Formatet på denne oversikten er helt uleselig - hvilketverktøy kan man bruke for overhodet å se noe som helst

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei Knut!

Dette er .PDF format. Selve PDF forhåndsvisningen i Community løsningen gir ikke den beste opplevelsen. Helt enig der, men åpner du den opp og klikker last ned ikonet i grønt nederst til høyre kan du laste den ned til din maskin og åpne den i din foretrukne PDF leser.

Vennlig Hilsen
Henrik Horn
Product Manager - Visma Mamut AS

Egil Opsahl
CONTRIBUTOR *
av Egil Opsahl

Men det må da gå an å lage et ark med normal tegnstørrelse. Her er prioritet gitt til brede marger og stor linjeavstand.

Elendig lesbarhet uansett hvordan man gjør det.

andreasn
CONTRIBUTOR ***
av andreasn

Hei, er denne listen over lønnsarter statisk, eller er det mulig å få tilført en lønnsart uten arbeidsgiveravgift men med fertiepenger?

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei @andreasn 

Denne listen er ikke statisk, vi kommer med noen nye lønnsarter fra tid til annen.

Faktisk kommer det en ny lønnsart i morgen som da er uten arbeidsgiveravgift, danner feriepenge grunnlag og er trekkpliktig. Denne er tiltenkt veldedige organisasjoner og vil da hete "Lønn veldedig organisasjon".

vennlig hilsen

Henrik Horn

Product Manager

Visma eAccounting AS

andreasn
CONTRIBUTOR ***
av andreasn

Flott! Da tror jeg vi kjører på med visma lønn fra og med januarlønna.

Vil denne fungere knirkefritt med overføring til altinn selv for organisasjoner som ikke er arbeidsgiveravgiftspliktig?

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Den vil rapporteres under A-meldingsbeskrivelsen:

loennUtbetaltAvVeldedigEllerAllmennyttigInstitusjonEllerOrganisasjon

Så det vil jo gjelde for typisk foreninger, idrettslag og andre ideelle organsasjoner som faller i denne kategorien. Når det gjelder "knirkefritt" så er jeg litt usikker på hva du tenker på, men det vil jo rapporteres slik gitt du legger inn korrekt innloggingsinformasjon til Altinn i eAccounting når du sender a-melding. Så har du lagt inn det vil jeg påstå det vil fungere "knirkefritt".

MERK:

Den vil trekke skatt så tilhører du de organisasjonene som i tillegg faller under skatteregel "Skattefrie organsasjoner" kan du sette frikort grensen til 10 000 på de ansatte og da vil den ikke trekke skatt inntil 10 000.

vennlig hilsen

Henrik Horn

Product Manager

Visma eAccounting AS

andreasn
CONTRIBUTOR ***
av andreasn

Hei, den nye lønnsarten "lønn veldedig organisasjon" beregner arbeidsgiveravgift på feriepengene. Jeg regner med dette er lagt inn ved en feil?

Andreas

Aktuelt brukertips