for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Det er nå mulig å legge inn utenlandsk bankkonto på den ansatte i eAccounting Payroll, slik at ansatte som ikke har norsk bankkonto kan få lønnen direkte overført til sin bank.
Det vil nå se slik ut i lønnskjøringen på den ansatte, hvor IBAN-nummeret/kontonummeret vises øverst i lønnskjøringen:
I betalingsrapporten vil det se slik ut:
Hvordan dette settes opp kan du også se i videoen nedenfor:
Dette spørsmålet er sikker nyttig for andre ogs.
1. Ved betaling, hvem får da kostnaden med gebyr?
2. Dersom lønningsdag er 01.mnd, vil ansatte med utenlandsk konto motta beløpet til sin konto 01.mnd eller vil det gå virkedager etter dette? I såfall hvor mange?
3. Er det komplikasjoner, noe ekstra en må gjøre på regnskapsfronten ifb dette?
4. Vil mottaker motta beløpet i NOK eller sin valuta?
Hei Jens.
I utgangspunktet er nok de fleste av disse spørsmålene noe du må sjekke med egen bank, da det ikke er noe vi styrer. Vi sender det til banken ved overføring via Autopay, og så er det banken som sitter på svarene vedrørende gebyr og håndtering av valuta.
Men, her kommer svar til hver enkelt av spørsmålene dine:
1) Gebyrer ved en slik overføring trekkes vel fra arbeidsgivers konto, og må jo da føres i regnskapet.
2) Ved øverføring til utenlandsk konto må man nok påregne at det ikke er på arbeidstakers konto samme dag, men tidsaspektet her avhenger jo av bank og mottakerland, og når på dagen man gjør overføringen.
Jeg vet at det til noen land ikke tar mer enn 24 timer, mens det for andre kan ta opptil flere dager.
3) Eventuelle avvik i regnskapet basert på valutakursen må korrigeres, og gebyr må føres.
4) Valutaen skal jo i utgangspunktet konverteres i banken, men om dere kan velge at det skal overføres som NOK eller lokal valuta, er noe banken må svare på.
Mvh Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Visma eAccounting Support
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.