Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎12-07-2019 15:44 )
Edvard Berntzen
  • 2 Svar
  • 0 Liker
  • 11559 Visninger

Har du tidligere kunde- eller leverandørfakturaer som skal registreres, eller ønsker å føre manuelle bilag på kunde/leverandør-reskontro? Denne guiden forklarer hvordan. Innstillingene for manuell reskontroføring har blitt satt opp for alle kunder.

Denne framgangsmåten kan også benyttes ved registrering av Inngående balanse, om dere benytter funksjonen å legge inn Inngående balanse under Innstillinger - Regnskapsår og IB. Så er det slik at du bruker 1509/2409 som balansekonto for reskontroføringer, da skal man "splitte" de verdiene du har lagt inn på 1509/2409. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen, men framgangsmåten er lik som i denne artikkelen .

Bokføre på 1500 og 2400

I Visma eAccounting har du mulighet for å føre manuelle bilag på kundereskontro (1500) og leverandørreskontro (2400). Merk at man må velge en konkret kunde/leverandør. og at det uansett vil opprettes en faktura på Salg - Fakturaer eller Kjøp - Leverandørfakturaer.

Funksjonen kan likevel benyttes til manuelle føringer uten en faktisk faktura, men dette anbefales kun for regnskapsførere og andre med gode kunnskaper om regnskap. (Les mer her)

1. Hvis det gjelder en kundefordring, legg inn 1500 under Konto og velg Kundefordringer. Gjelder det leverandørgjeld, legg inn 2400 og velg Leverandørgjeld.  

2. Klikk på nedtrekksmenyen under Reskontro. Her kan man velge eksisterende fakturaer (for å bokføre betaling på disse) eller opprette nye ved å klikke på Ny reskontroføring.

hdhjf.JPG

3. I første bildet velger du å markere i feltet Faktura/betaling. Du vil deretter få opp et nytt bilde der du må legge inn den aktuelle kunden i nedtrekksmenyen.

Registrer faktura fra annet system.PNG

4. Legg så inn fakturanr,  forfallsdato evt. KID og totalbeløp på fakturaen. Hvis du skal registrere en kreditnota skriver du - (minus) foran beløpet. Klikk deretter OK.

Fakturaen blir dermed lagt inn som en egen linje på bilaget, med navnet på kunden/leverandøren og fakturanr. som bilagstekst.

5. Etter dette kan du legge inn flere kontoer ved å klikke på plusstegnet. Klikk til slutt Bokfør.

Fakturaene vil vises under Salg - Fakturaer - Ubetalte fakturaer og Kjøp - Leverandørfakturaer - Ubetalte leverandørfakturaer.

Her kan man registrere betaling på disse ved å klikke Handling - Registrere betaling. Merk at fakturaen kun viser 1500/2400 under Konto. Hele bokføringen finnes på selve bilaget man bokførte først.

asdsd.JPG

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hei,

Dette har jeg nå gjort et år men vil begynne å fakturere i eaccounting og ønsker å starte på nytt fakturanr. Har vært på firmaopplysninger men får ikke endrer første fakturanr.

CONTRIBUTOR *

Jeg skal registrere ubetalte kundefordringer og leverandørgjeld ifra 2018 fra et annet regnskap. Må jeg opprette et manuelt bilag på dette i 31.12.18?

Skal jeg bruke 1509/2409? skal det ikke være motpost?

Marianne H.