avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Min leverandørfaktura dukker ikke opp i nettbanken, hva kan jeg gjøre?

07-12-2013 24:00 (Sist oppdatert 07-07-2020)
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 5194 Visninger

Ingen leverandørfakturaer kommer over til nettbanken

Når du har bankintegrasjon og oppretter en leverandørfaktura i programmet, vil fakturaen bli overført nettbanken din løpet av kort tid for godkjenning. Har du bankintegrasjon med DNB vil du finne disse under Filoverføring - Godkjenne filer. Når du godkjenner en faktura vil banken utføre utbetaling på forfallsdato og en transaksjon vil komme inn i programmet. Denne kan du avstemme mot leverandørfakturaen. Hvis du ikke får faktura over til nettbanken kan dette skyldes innstillingene dine i nettbanken. 

Kun en leverandørfaktura har ikke kommet over til nettbanken, resten ok

Hvis innstillingene er lagt opp riktig i nettbanken og leverandørfakturaer er blitt overført tidligere, har fakturaen mest sannsynlig blitt stoppet av banken. Den vanligste grunnen til dette er feil KID, men det kan også være andre grunner.

• Bokfører du en leverandørfaktura med forfall på dagens dato vil denne i de fleste tilfeller ikke bli overført til nettbanken. Dette er fordi man ikke kan legge inn forfall tidligere enn dagens dato, etter bankintegrasjonen er aktiv. Da skal man ikke kunne sende fakturaer som allerede er betalt til banken, og skal etterregistreres i Visma eAccounting.
  • For DNB, se status på Filoverføring - Status innsendte filer. Her kan du søke på datoen leverandørfakturaen skulle ha blitt overført. Ta evt. kontakt med DNB kundeservice for flere spørsmål om dette. 
  • Dersom status viser “Feil i sekvenskontroll” så må du kontakte banken for å be de resette sekvenskontroltelleren.
  • For Danske Bank, se kontaktinfo til kundeservice .

Hvis en faktura ikke har gått over fra eAccounting til nettbanken kan du manuelt legge inn utbetalingen i nettbanken din. Når pengene har gått ut av din bankkonto vil denne transaksjonen dukke opp i Kasse og bank. Her avstemmer du transaksjonen mot leverandørfakturaen så den blir registrert som betalt i programmet.

"Feil i sekvenskontroll" ved DNB bankintegrasjon

Dette er dessverre noe som kan oppstå fra tid til annen med dagens direkte bankintegrasjon til DNB. 
Dersom status viser "Feil i sekvenskontroll" må du kontakte DNB kundesenter og be de resette sekvenskontrolltelleren din i bankintegrasjonen til Visma eAccounting. Sekvenskontrollen er en ekstra sikkerhet fra DNB for at ikke filer skal komme flere ganger til banken. Og derfor må sekvenskontrollen være rett for at betalingen skal bli gjennomført. Vi beklager dette og de ulempene det medfører for våre berørte kunder.
Kontaktinformasjon DNB Kundeservice Bedrift.
Aktuelt brukertips