Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎08-07-2019 12:07 )
Visma Mamut AS
  • 2 Svar
  • 1 Liker
  • 7279 Visninger

Her har vi samlet ofte stilte spørsmål om lønn. 

Passer Visma eAccounting Lønnsslipp for meg?

Visma eAccounting Lønnsslipp har et begrenset utvalg lønnsarter, men dekker de vanligste behovene for småbedrifter. Se hvilke lønnsarter som dekkes her.

Hvor mye koster Visma eAccounting Lønsslipp?

Tjenesten er inkludert i prisen for Visma eAccounting, men blir belastet transaksjonsbasert med kr 19,- per ansatt/per lønnsslipp/per måned som blir bokført og sendt.

Hvordan aktiverer jeg tjenesten?

Innstillinger - Firmainnstillinger – Hovedopplysninger. Huk av for «Vis Lønn i menyen». Se også video på hvordan du aktiverer Visma eAccounting Lønnsslipp her.

Kan man bruke Visma eAccounting lønnsslipp uten virksomhetsnummer?

Nei, man må ha et virksomhetsnummer for å starte med Visma eAcconting lønnsslipp. Se mer info ang virksomhetsnummer her

Hva er a-melding?

A-meldingen er en månedlig rapportering til myndighetene med frist den 5. i måneden etter. A-meldingen for september vil ha innleveringsfrist 5. oktober. Du må selv passe på at du overholder fristen for innrapportering. Merk at du skal levere a-melding selv om det ikke har vært noen lønnsutbetalinger i måneden.

Les mer om a-meldingen hos Altinn: https://www.altinn.no/a-ordningen/

Hvor setter jeg opp innstillinger for Visma eAccounting Lønnsslipp?

Etter aktivering gå til  Innstillinger – Firmainnstillinger og du vil der se du har fått en ny fane til høyre som heter Lønnsopplysninger. Vær nøye med disse da enkelte verdier her ikke kan endres etter å ha kjørt første lønn og a-melding.

Hvilken måned setter jeg som startmåned for Amelding?

Starmåned er den første måneden du skal sende a-melding for fra Visma eAccounting Lønnslipp. Dersom du i ditt tidligere system, eller manuelt i Altinn, har sendt inn sist sendte a-melding for september, skal du legge inn oktober som startmåned i Visma eAccounting. Er firmaet nystartet vil dette kunne variere. Vi anbefaler å høre med Altinn eller andre relevante instanser i forbindelse med dette. 

Du kan sette startmåned for a-melding ett år tilbake i tid, eller to måneder frem i tid. Du kan endre startmåneden for a-meldingen ved en senere anledning, selv om det allerede er sendt a-meldinger fra Visma eAccounting Lønnsslipp. Les mer om dette her.

Må jeg legge inn inngående saldo?

Før du registrerer første lønnsslipp på en ansatt bør du legge inn inngående saldo dersom du starter midt i året. Legg inn inngående saldo måneden før  den måneden første lønn kjøres i Visma eAccounting Lønnsslipp. Les mer om dette her.

Eksempel: Dersom din første lønnskjøring i Visma eAccounting Lønnsslipp er 20. Oktober 2018 registrerer du inngående saldo med dato 30.9.2018.

Hvordan registrerer jeg inngående saldo for feriepengegrunnlaget?

Det er ingen lønnsart for feriepengegrunnlag, men du kan legge inn feriepengene hittil i år. Da det oftest er 12% eller 10,2% feriepenger kan man bruke feripenger i år og regne seg til grunnlaget selv. Skal man vise feriepengegrunnlaget tilhørende den inngående saldo på lønnslippen, må dette registreres som vanlig lønn slik som vist her.

Kan jeg legge til tekst på lønnsslippen?

Klikk "Ny tekstlinje" ved opprettelse av lønnsslipp.

Kan jeg legge til nye lønnsarter?

Visma eAccounting Lønnsslipp har et sett med forhåndsdefinerte lønnsarter. Det er ikke mulig å redigere disse og det er ikke mulig å legge til nye lønnsarter. Visma eAccounting Lønnslipp er et system beregnet for små bedrifter.

Det vil kunne være mulig å bruke en generell lønnsart som alternativ. Hør evt. med Altinn eller andre relevante instanser i forbindelse med dette.

Hva klikker jeg på for å få kjørt lønn?

Gå til Lønn – Lønnsslipp – Ny lønnsslipp. Velg dato for denne lønnen og huk av for den eller de ansatte som du skal kjøre lønn på denne måneden. Klikk på Lagre. Lønnsslippene vil da ligge under «Pågående lønnsslipper».

Hvordan registere lønnsutbetaling?

Du utbetaler lønn på vanlig måte fra din nettbank. Dersom du har bankintegrasjon med DNB, Sparebank 1 eller Danske Bank så vil det komme en transaksjonene inn i Visma eAccounting dagen etter utbetaling.

Dersom du ikke har bankintegrasjon så oppretter du denne transaksjonen manuelt på det beløpet som er utbetalt.

Det må angis et passord for å åpne lønnslippen. Hva er dette?  

Passordet for å åpne lønnslippen er personnummeret til den ansatte lønnslippen tilhører.

Hvordan reversere en betalt lønnslipp?

Opprett en lønnsslipp som er lik som den du vil reversere, men sett omvendt fortegn i beløpskolonnene. Du kan da registrere en betaling på denne som blir en innbetaling og “nuller ut” den feilaktige utbetalingen.

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Når jeg har laget en lønnskjøring trykker jeg på bokføring og på betalt. Da går alt greit med riktig kontering med unntak av at skattetrekket ikke blir kreditert driftskontoen.

Skattetrekket blir debitert skattetrekkskontoen.

Hva gjør jeg galt?

Hei!

Beklager sent svar, denne har lurt seg under radaren!

På lønnsinnstillinger ser man hvilke kontoer som er satt opp.

Den finner man her - Innstillinger - Firmainnstillinger - Lønnsopplysninger

Som standard er den satt til skattetrekkskonto 2600