for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Når firmaet mottar refusjon fra NAV (sykepenger eller feriepenger av sykepenger) så må dette registreres slik at firmaet får redusert arbeidsgiveravgiften.
Bruk den variable lønnsarten 14010 - Sykepenger refundert av NAV og registrer beløpet uten fortegn på den/de ansatte du har mottatt refusjon på.
Denne lønnsarten fremkommer ikke på de ansattes lønnslipp, men du vil se virkningen på regnskapsbilaget på konto for Skyldig arbeidsgiveravgift.
Du kan også se transaksjonen i Payroll ved å fjerne haken Synlig på lønnslipp i lønnskjøringen:
Lønnsarten ser OK ut, men er det korrekt at kontering skal være debet konto 5800? Jeg oppfatter konto 5800 som den kontoen man bruker til innbetalingen som kommer fra NAV.
Jeg tenker at dette kunne f.eks vært ført motkonto debet 5290 og kredit kontoer 52XX for å vise grunnlag for beregnet arbeidsavgift (reduksjon).
Utbetalingen fra NAV behøver jo ikke å samstemme med den måneden man får tatt dette med i en lønnskjøring. Kanskje ikke min metode er korrekt, men for å vise grunnlag for arbeidsgiveravgift, så er 52xx ment for det, og i lønn skal man jo egentlig bare få redusert arbeidsgiveravgift og grunnlaget skal vel vises på hovedbokskonto?
Hei
Når du mottar refusjon fra NAV på sykepenger, permisjon så bokfører du dette på konto 5800 Refusjon av sykepenger.
Så skal beløpet legges inn på lønnsart 14000 Refunderte ytelser fra NAV.
Denne kontoen trenger ingen konto føring slik du skriver, debet 5290 og kredit kontoer 52XX for å vise grunnlag for beregnet arbeidsgiveravgift (reduksjon).
Men du må gjerne legge inn kontoføring på lønnsarten.
Beløpet skal registreres på lønn den måneden du mottar refusjonen. Slik at sum lagt inn på lønnsart 14000 Refunderte ytelser fra NAV, kan avstemmes med saldo på konto 5800 Refusjon av sykepenger.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Vet ikke hvorfor konto 5800 var lagt inn på lønnsart 14000, men da hører den ikke hjemme der? Om jeg endrer dette, blir det eventuelt overstyrt i en fremtidig oppgradering fra Visma?
Når man avstemmer lønn mot hovedbok inkl arbeidsgiveravgift, så er det ikke så dumt å ha grunnlaget for redusert arbeidsgiveravgift bokført.
Hei
Fremtidige oppdateringer vil ikke endre lønnsart 14000.
Det er het opp til deg om du vil ha konto føring på denne lønnsarten.
Jeg har selv jobbet med lønn i 30 år. og ikke hatt kontoføring på denne lønnsarten. og det skaper ingen problemer med å avstemme lønn og arbeidsgiver avgift.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Dette gjelder i Payroll
Når ansatt har sluttet og det er kommet refusjon fra NAV vedr feriepenger, må vi da gjeninnsette ansatt eller kan dette gjøres på annet vis.
Hei
Du skal ikke endre ansettelses dato og slutt dato når det skal gjøres endringer på en tidligere ansatt.
Du lan utbetale feriepenger, refusjon sykepenger, uten at den ansatte har et ansettelses forhold.
Refusjon sykepenger kan også legges på deg selv, eller daglig leder også, slik at dere får tilbake Arbeidsgiveravgift.
Dette har ikke noe med den ansattes lønn som denne refusjonen blir lagt på.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei!
Mottok et beløp i refusjon fra Nav i november, men det ble ikke korrigert da. Gjør jeg dette i desember (må lage til en ekstrakjøring), men legger inn fra dato november? Vil a-melding da bli automatisk korrigert når jeg sender inn for ekstrakjøringen? Gjelder payroll.
Mvh Tina Fylling
"Du lan utbetale feriepenger, refusjon sykepenger, uten at den ansatte har et ansettelses forhold."
Dette fikk ikke jeg registrert ved lønnen nå i desember. Det var ingenting som ble registrert på den ansatte ved rest feriepenger.
I Huldt&Lillevik kunne vi importere refusjon fra NAV direkte inn i lønnssystemet. Er det mulig i Payroll?
Hei @Ninatei
Beklager sent svar på dette spørsmålet. Det er dessverre ikke mulig å importere direkte til Payroll.
Mvh Turi M. Sørensen
Product Expert Payroll
Visma eAccounting Payroll & Expense Support
Hei igjen,
Ref. fra NAV berører nesten alle som kjører lønn. Burde det ikke vært en løsning som fungerer bedre enn manuell registrering? Dette er også en oppgave som har blitt dårligere i Payroll........ Er det noe det er planlagt å få på plass?
@Nina
Import av K27 er registrert som et ønske hos vår utviklingsavdeling.
Du kan stemme på ønsket her.
Vi har byttet løsning for å registrere ønsker og idéer til Payroll. Dersom du ønsker å registrere en idé kan du gjøre dette i den nye portalen her.
Ønsker og idéer som er registrert tidligere er lagt inn i vår utviklingsbacklog. Når disse blir prioritert opp vil du kunne se dem under utviklingsplaner her.
Mvh Turi M. Sørensen
Product Expert Payroll
Visma eAccounting Payroll & Expense Support
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.