avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎26-11-2019 13:25 )
Anonymous
  • 1 Svar
  • 0 Liker
  • 4996 Visninger

Når kunden har betalt fakturaen du har sendt ut, finnes to alternativer for å registrere innbetalingen. Du kan en enten registrere dette direkte på fakturaen, eller via Kasse og bank. Dersom du har registrert innbetaling på feil faktura, må du gå til kasse og bank, finne transaksjon det gjelder og klikke på angre avstemning. Om det finnes noe relaterte bilag til denne transaksjonen så vil mulighet for å angre avstemning forsvinne. Og da skal du opprette en kreditnota og registrere en utbetaling på den.

Hvordan registrere en innbetaling på en faktura?

Du kan registrere innbetalingen på to måter.

Alternativ 1: Salg – Faktura

Gå til Ubetalte fakturaer. Velg den fakturaen du skal registrere som betalt. Klikk på Handling og velg Registrere betaling. I ruten som kommer opp kontrollerer du at opplysningene er riktige og at riktig bankkonto som er valg. Klikk så på Bokfør. Det opprettes da automatisk en transaksjon på valgt konto.

Faktura 1.PNG

Faktura 2.PNG

Faktura 3.PNG

Alternativ 2: Kasse og bank – Velg Konto

Velg ønsker Konto deretter Ny transaksjon. Skriv inn dato og sum for innbetalingen, og sørg for at det er valgt Penger inn. Klikk Legg til.

Hvis det kommer opp en Avstem-knapp må du klikke på denne. Velg Bilagstype -Betaling av faktura, og velge riktig faktura å avstemme mot. Da får du opp følgende bilde hvor du kontrollerer at opplysningene er riktige før du klikker Bokfør.

Kasse og bank 1.PNG
Kasse og bank 2.PNG

Kommentarer
CONTRIBUTOR *

Hvordan registrerer man en innbetaling på en faktura fra en utenlandsk kunde (fakturaen var i NOK), hvor man har blitt trukket f.eks. 50 kr i bankgebyrer? Jeg har prøvd via Kasse og bank/Ny transaksjon hvor jeg først la inn faktisk beløp vi mottok og deretter, på linjen under ("Hvorav bankgebyr") la jeg inn bankgebyret på 50 kr, disse to summene matcher da beløpet på utsendt faktura. Men når jeg prøvde å koble dette mot "Betaling av kundefaktura" så fikk jeg feilmelding om at "For å kunne registrere fakturaer via manuell reskontroføring må fakturaen være til en norsk kunde og beløpet i NOK". Som nevnt var fakturaen jeg sendte ut i NOK.

Mitt spørsmål er: Hvordan skal man på korrekt måte registrere en innbetaling (i NOK) på en faktura fra en utenlandsk kunde hvor man også må registrere at vi har blitt trukket 50 kr i bankgebyr?