avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎11-07-2019 08:20 )
Visma Mamut AS
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 4420 Visninger

Hvordan viser jeg artiklene inkl. mva på fakturaen?

Gå inn på Salg - Kunder - finn kunden du skal fakturere og klikk Rediger. På kundetype velger du Privatperson. Når du fakturerer denne kunden vil du få en bruttofaktura. Dersom du ønsker at det skal være en nettofaktura setter du Firma som kundetype. Hva du velger her styrer kun om det genereres en brutto- eller nettofaktura, og det vil ikke fremkomme noe sted.

Hvordan lager jeg en minuslinje på fakturaen? 

Sett minustegn foran antallet i feltet Antall, f.eks -1. Beløpet lengst til høyre på linjen vil da også få minus foran, og dette vil trekkes fra totalsummen nederst. Merk at fakturaens totalbeløp må være høyere enn 0. Skal du kreditere eller delkreditere en faktura kan du lese mer om dette her.

Hvordan legger jeg inn min logo på fakturaen?

Gå inn under Innstillinger – Firmainnstillinger- Andre opplysninger. Nederst til høyre kan du legge til / endre logo. Du kan bruke GIF, JPG og PNG. Størrelsen på logoen kan maks være 1MB. Etter du har lagt til logo må du også bla litt lenger ned for å endre bakgrunn faktura til "Egen logo og bunntekst".

Hvordan krediterer jeg en faktura?

Info om dette og evt. reversering av betaling finner du her. 

Hvordan skriver jeg ut en følgeseddel/pakkseddel? 

Se her

Hvordan skriver jeg ut en faktura som allerede er bokført?

Gå til Salg – Fakturaer - klikk på fakturaen og velg Send eller skriv ut.

Kan jeg skrive fakturaer på engelsk til utenlandske kunder?

Programmet endrer automatisk til engelsk tekst når kunden din er oppført med et annet land enn Norge på kundekortet.

Kan jeg endre nummerserien på mine fakturaer, ordre og tilbud?

Når du logger inn i Visma eAccounting første gang, oppgir du i oppstartsveiviseren hvilket nummer du ønsker å starte på. Du kan endre dette helt frem til første faktura er opprettet og bokført. Når første faktura er bokført vil nummerserien fortsette å telle en oppover. Dersom du enda ikke har bokført noen faktura kan du endre første nummer under Innstillinger - Firmainnstillinger - Fakturaopplysninger. Er du helt nødt til å endre nummerserie kan du også nullstille programmet, les mer her.

Hvordan opprette en kontantfaktura?

Når du registrerer en faktura på en kunde som har betalingsvilkår Kontant opprettes en kontantfaktura. Når fakturaen bokføres kommer den kontante innbetalingen til å øke saldoen på din kassekonto 1900.

Jeg har blitt mva- pliktig. Hvordan får jeg mva- etter org.nummer på faktura?

Gå inn på Innstillinger - Firmainnstillinger - Bokføringsopplysninger. Ved Mva- periode endrer du fra Ikke mva- pliktig til for eksempel Hver termin. Husk å lagre når endringer er gjort. MVA vil da fremkomme etter org.nr neste gang du oppretter en faktura.

Merk: Når du blir momspliktig må du også huske å endre kontooppsett salg på Produktene dine fra uten moms til for eksempel Varer høy mva. Det er denne som styrer hva slags moms du får på fakturaene dine. Les mer om Kontooppsett salg her

Hvordan fakturere uten moms?

Om det kommer moms på fakturaen styres av hva slags kontooppsett salg du har satt opp på de ulike artiklene. Gå inn i produktregisteret ditt, finn produktet og velg rediger. Endrer du til f.eks Varer mva fritt vil det ikke beregnes moms på produktet.

Hvordan føre inntektene fra fakturering inn på en annen salgskonto?

Hvilken salgskonto inntektene dine føres i mot ved fakturering er tilknyttet hvilket kontooppsett salg du har valgt på de ulike artiklene. Dersom du ønsker å føre inntektene mot en annen salgskonto, eks en konto for husleie, må du først opprette en ny salgskontering. Se komplett guide her.

Hvordan bokføre innbetalinger når det trekkes gebyr av salget?

Når kunder betaler med kort eller Vipps trekker ofte leverandøren av tjenesten et gebyr fra salgsinntektene. Eksempler på leverandører kan vær iZettle og Paypal. Her må du føre salgsinntektene i sin helhet, for så å føre gebyrene leverandør eventuelt har trukket. I denne guiden finner du fremgangsmåte for en slik føring. 

Hvordan bokføre dagsoppgjør? 

Info om dette finner du her.

Jeg har sendt faktura til kunde direkte på epost, men kunde har ikke mottatt denne. Hva gjør jeg? 

I noen mailprogrammer kan det være strenge innstillinger som gjør at eposten sendt direkte fra programmet oppfattes som søppelpost eller stoppes av spam-filteret. Be kunden sjekke i søppelpost-mappen først. Hvis den ikke er der, be kunde legge til mail.eaccounting@visma.no som sikker avsender i mailprogrammet. Alternativt kan du skrive ut faktura til PDF og sende fra ditt eget mailprogram. 

Jeg har bokført betaling mot feil faktura/ datoen på betalingen ble feil. Hva gjør jeg?

Gå til Kasse og Bank og velg kontoen det gjelder. Her vil du finne betalingen i form av en transaksjon. Ved å klikke på denne kan du angre betalingen ved å klikke Angre avsteming. Det lages da et korrigeringsbilag som reverserer betalingsbilaget. Les mer her

Klikk her for mer informasjon om salg i Visma eAccounting