avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎26-03-2020 13:08 )
  • 0 Svar
  • 1 Liker
  • 742 Visninger

Tiden for innlevering av Skatteskjemaer eller årsoppgjør er ofte en travel periode for deg som driver med regnskap, og dette gjelder også alle våre kunder. Dette kan dessverre føre til mye trafikk i våre support kanaler, og kan føre til en del ventetid for deg. Derfor kan det være lurt å gjøre seg kjent med denne artikkelen, og se om du finner svaret på det du lurer på her.

Finner du ikke svaret i denne artikkelen her, kan du finne kontaktinformasjon og åpningstider til support her.

Trenger du hjelp med årsavslutningen?

Support vil ikke svare på regnskapsmessige spørsmål, men På denne siden har vi samlet en rekke tips, videoer, kurs og guider, som hjelper deg med å komme i mål med årsavslutningen i Visma eAccounting. Du kan også finne en regnskapsfører eller så kan du spørre vår ekspert ved å legge ut en tråd i diskusjonsforumet.

Aktuelle brukertips for Visma eAccounting Skatt

Visma eAccounting Skatt

Innstillinger for sending av skatteskjemaer til Altinn

Skatt for aksjeselskap - Altinn

Skatt for Enkeltpersonforetak - Altinn

Typiske spørsmål og svar ved årsavslutningen

Typiske spørsmål og svar

Q : Kan jeg levere skatteskjemaer og Årsoppgjøret med Visma eAccounting Skatt?

A : Visma eAccounting Skatt er kun tilgjengelig for deg som enten har AS eller Enkeltmannsforetak som selskapsform som følger standard regnskapsår, du kan også se en fullstendig oversikt over hvilke skjemaer Visma eAccounting Skatt tilbyr her.

Q : Hvilke poster i skatteskjemaene blir automatisk utfylt?

A : Alle poster som baserer seg på rene regnskapstall henter tall fra Visma eAccounting, samtidig som det er en del summeringsposter som henter tall fra andre poster i skatteskjemaene.

Q : En eller flere poster i skatteskjemaet er “låst” og kan ikke overstyres, hva gjør jeg?

A : Dette er summeringsposter, disse vil hente tall fra andre poster i skjemaet, du kan overstyre de postene som utfyller denne summeringsposten.

Q : Har dere en mal på hvordan jeg fyller ut skatteskjemaene?

A : Vi har dessverre ingen mal tilgjengelig, men du kan finne rettledninger til de ulike postene ved å gå til skatteetaten sine sider, og søke etter skjemaet.

Q : Hva legger jeg inn i feltene “Foregående år”?

A : Her legger du inn fjorårets tall, om du har de. Dette er primært for å kunne se hvordan året har gått i forhold til året før.

Q : Jeg får ikke valgt regnskapsåret inne i Visma eAccounting Skatt da Velg knappen er “grået ut”, hva gjør jeg?

A : Når Velg knappen er “grået ut” betyr dette at du har valgt dette regnskapsåret, så da er det bare å gå videre til skatteskjemaene eller årsoppgjøret.

Q : Jeg får feilmeldingen “Feil regnskapsår. Valgt år støttes ikke i denne versjonen. Lukk siden og velg et annet regnskapsår”, hva gjør jeg for å levere skatteskjemaene?

A : Dessverre støtter ikke Visma eAccounting Skatt avvikende regnskapsår. Har du allerede kjøpt Visma eAccounting Skatt og ikke kan ta i bruk programmet, vennligst ta kontakt med Kundeservice.

Q : Noen av tallene fra Visma eAccounting blir ikke importert til Visma eAccounting Skatt, hva gjør jeg?

A : Dette løser du opp veldig enkelt; gå inn på skjemaet som mangler data, trykk lagre, gå tilbake til startsiden og gå inn på skjemaet igjen. Da skal alle tallene være importert.

Q : Jeg får ikke sendt inn skatteskjemaene/Hentet selvangivelsen for ENK da jeg får opp en feilmelding, hva gjør jeg?

A : Vennligst se at du har satt opp datasystemID korrekt. Husk at med AS skal DatasystemID være oprettet på firmaets Altinn profil, mens med ENK skal det opprettes datasystem ID på eiers personprofil på altinn.