avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Kaj Sjursen Kleveland Community Manager ‎26-03-2020 13:07 )
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 4088 Visninger

Årsskiftet er ofte en travel periode for deg som driver med regnskap, og dette gjelder også alle våre kunder. Dette kan dessverre føre til mye trafikk i våre support kanaler, og kan føre til en del ventetid for deg. Derfor kan det være lurt å gjøre seg kjent med denne artikkelen, og se om du finner svaret på det du lurer på her.

Finner du ikke svaret i denne artikkelen her, kan du finne kontaktinformasjon og åpningstider til support her.

Trenger du hjelp med årsavslutningen?

Support vil ikke svare på regnskapsmessige spørsmål, men På denne siden har vi samlet en rekke tips, videoer, kurs og guider, som hjelper deg med å komme i mål med årsavslutningen i Visma eAccounting. Du kan også finne en regnskapsfører eller så kan du spørre vår ekspert ved å legge ut en tråd i diskusjonsforumet.

Aktuelle guider for årsavslutningen

Årsavslutning

Årsavslutning med bankintegrasjon

Differanse mellom reskontro og Ubetalte fakturaer

Typiske spørsmål og svar for Visma eAccounting Skatt

Typiske spørsmål og svar

Q : Jeg får beskjed om at regnskapsåret ikke finnes?

A : I Visma eAccounting kan man ikke føre et bilag på et regnskapsår som ikke eksisterer, i de fleste tilfeller får du denne beskjeden med et forslag for å opprette et regnskapsår. Men hvis ikke kan du opprette regnskapsåret under Innstillinger - Regnskapsår og IB, husk å legg inn faktisk regnskapsår din virksomhet følger.

Q : Kan jeg begynne å føre på det nye året, selv om jeg ikke er ferdig med det forrige?

A : Det er helt greit, så lenge du har begge regnskapsårene registrert i programmet vil bilag legge seg på korrekt avhengig av dato på bilaget.

Q : Hva vil skje med bilagsnummer og fakturanummer ved årskiftet?

A : Bilagsnummer vil nullstille seg, det vil si at du starter med for eksempel bilag A1 (avhengig av bilagseriene du har) på nyåret. Fakturanummerne vil derimot fortsette, det er dessverre ikke nue mulighet å endre fakturanummerserien på det nye året.

Q : Hvorfor mottar jeg ikke EHF fakturaer som skulle ha kommet på det nye året?

A : La oss si at du ikke har opprettet regnskapsåret for 2020 og skulle mottatt en faktura med fakturadato i 2020, vil ikke denne bli lest inn i programmet. Så om du oppretter det nye regnskapsåret vil fakturaene komme på Leverandørfakturaer - Utkast etterhvert.

Q : Hvorfor kan jeg ikke finne en konto som jeg har opprettet?

A : La oss si at du har opprettet en konto i 2020, men skal føre et bilag med denne kontoen på et bilag med dato i 2019. Endringer i kontoplanen vil ikke påvirke foregående år, bare år frem i tid. Da må du gå til Innstillinger - Kontoplan endre perioden til det året du ønsker å føre bilag på, og legge til kontoen på nytt.

Q : Punktet for Kasse- og bankkonto vil ikke fulføres, hva må jeg gjøre?

A : Du har banktransaksjoner som ikke er avstemt, det betyr at de ikke er registrert i regnskapet. Du går til Kasse og bank og sjekker fanen for ikke avstemte transaksjoner, avstem de banktransaksjonene som ligger der og husk å sjekke alle kontoene du har registrert i programmet.

Q : Vil programmet beregne skatten for meg?

A : Nei, Visma eAccounting støtter dessverre ikke skatteberegning. Dette må du gjøre manuelt, og føre det som et manuelt bilag.

Q : Jeg har låst et regnskapsår før det er ferdig utført, hva gjør jeg for å føre det jeg skal?

A : Regnskapsåret kan du låse opp igjen, det gjør du ved å gå til Innstillinger - Regnskapsår og IB og trykker rediger på det regnskapsåret du har låst.