Mine områder
Hjelp

Avvist betaling av bank: beskjed om at KID er ugyldig eller mangler. Hva gjør man?

29-05-2019 11:59 (Sist oppdatert 02-07-2019)
  • 0 Svar
  • 1 liker
  • 2027 Visninger

Spørsmål Får avvist en betaling med beskjed om at KID er ugyldig eller mangler. Har brukt det KID nr som står på leverandørens faktura. Hva gjør jeg for å få betalingen godkjent?

 

Svar:

Det første man bør gjøre, er å sjekke bankkontonummeret som er lagt inn på leverandøren mot det som står på fakturaen. Det kan også gi en slik feilmelding.

En annen ting er at leverandøren ikke har satt opp en avtale med sin bank om at de vil bruke KID på sine fakturaer. Dette er en feil som går igjen, og selv om man kontakter leverandøren og får beskjed om at KID er riktig, så kan det likevel mangle avtale i bank, fordi vedkommende ikke vet at det må til. Når dere har sjekket at bankkontonummeret er korrekt iht. faktura, så kan dere prøve å å slette KID-nummeret på denne fakturaen i Visma og betale på nytt uten KID, noe som ofte går helt fint.

En annen feil kan være at det både er en faktura og en kreditnota som skal betales, og at KID mangler på kreditnota. Da må det rettes.

 

PS: Dette brukertipset kom fra Anne-Heidi B. Hope som er kunde av oss, og vi synes tipset var så bra at vi ville legge dette ut. Oppfordrer alle våre kunder til å komme med innspill, det er verdifullt for både oss og dere som kunder 🙂

 

Hilsen oss i Visma Software

 

Bidragsytere
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"