Mine områder
Hjelp

Avskriv saldo på leverandør

15-10-2020 15:25
  • 6 Svar
  • 5 liker
  • 6502 Visninger

Det er nå mulig å avskrive saldo på leverandørfaktura. Det kan benyttes i de tilfellene hvor det er små differanser mellom faktura og betaling, og det er avklart med leverandør at differansen på faktura skal avskrives og faktura lukkes.

 

Funksjonaliteten er tilgjengelig på faktura som er åpen og utestående beløp er innenfor beløp definert som avskrivningsgrense.

 

Dette aktiveres på Leverandørinnstillinger (AP101000).

I feltet Avskrivningsgrense registreres beløpet for avskrivningsgrensen.

I feltet Årsakskode registreres årsakskode.

 

avskrivningsgrense.png

 

Årsakskode

Hvordan avskrivningen bokføres styres av årsakskoden.

Åpne Årsakskoder (CS211000) og opprett kode med korrekt Konto. Velg  Avskrivning for leverandør i feltet Bruk.

Årsakskoder.png

Avskriv faktura

Åpne fakturaen du skal avskrive via skjermbildet Inngående faktura (AP301000).

Velg Behandlinger og Avskrivning.

 

Inngående faktura22.png

 

Det opprettes nå et bilag for avskrivning.

 

Leverandørbetalinger.png

Årsakskoden styrer konteringen:

2020-10-02 11_03_50-Hovedbokstransaksjoner.png

 

Fakturaen får status Avsluttet.

 

Denne funksjonen ligger også på kundereskontro. Der er det flere muligheter. Du kan sette avkrivningsgrense pr. kunde, og du kan velge å avskrive flere fakturaer samtidig.

Det er det ikke funksjonalitet for på leverandørreskontro. I kundemodulen mottar du det kunden betaler, mens på leverandørsiden er det du selv som oppretter betalingen og da har du mulighet for å påse at beløpet er tilsvarende som på faktura. Mange benytter også AutoPay hvor betaling opprettes på utestående fakturabeløp. Vi anser derfor at det er mindre behov for massebehandling av avskrivning på leverandørreskontro.

Kommentarer
Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Dette ser ut som en helt meningsløs prosess.

I bildet "Inngående faktura" har vi jo et felt: "Avrunding" - mellom Utestående og Bruttobeløp.

Her skriver man inn øresdiff. med  + /-, slik at Utestående er lik Brutto beløp på faktura. 

Det er Brutto beløp på faktura som er Fasit.  Dette gjøre vi pr. i dag.

Det som er ønskelig er å kunne gjøre dette på mange fakturaer samtidig. Et bilde som visere alle fakturaer som har diff. og så endre dette på alle samtidig...    

av Nina Bredholt

Hei Mantena_AS,

Takk for din tilbakemelding.

Brukertipset over beskriver hvordan du kan avskrive smådifferanser mellom faktura og betaling slik at du kan lukke den åpne posten som er forårsaket av smådifferanser.

Brukertipset beskriver ikke avrunding på selve fakturaen mellom Utestående og Bruttobeløp.

 

Behov for å avskrive på flere fakturaer samtidig ble vurdert når denne funksjonen ble laget. Dessverre ble det ikke med i denne omgang.  Vi nevner litt om årsaken i siste avsnitt i brukertipset. 

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Dette er et konstruert problem, uten rot i virkeligheten. Har aldri sett noen slike små differanser mellom faktura og betaling. Vi betaler jo det som står på faktura, feltet "Bruttobeløp".

Hvordan kan det oppstå en diff. mellom dette feltet og det vi betaler ut?  

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Selv om du Mantena_AS ikke har hatt denne problemstillingen, så er den absolutt reell hos andre.

Som det også står i artikkelen så er dette et vesentlig mindre problem på Leverandører enn på Kunder.  Det betyr likevel ikke at problemet er "konstruert" som du sier.

I en ideell verden, eller dersom du har enkle fakturaer med enkle betalinger av disse og alt remitteres, så vil nok ikke slike differanser oppstå.  Differansene oppstår likevel i praksis og jeg kan tenke meg flere årsaker til at de oppstår, f.eks.:

- Betaling er registrert manuelt i nettbanken

- Faktura er oppgjort mot forhåndsbetaling som er litt mindre

- Faktura er oppgjort mot kreditnota med et litt annet beløp.

Differansene kan være så små som øresavrunding, og så lenge de oppstår ved betaling eller matching kan man ikke legge dette inn som avrunding som du først foreslår, da bilag er oppdatert.

Jeg setter pris på at funksjonen er kommet og er sikkert på at den blir brukt om enn ikke så veldig ofte (forhåpentligvis).

Beathe Lassen
CONTRIBUTOR ***
av Beathe Lassen

Hei, er det noe tilsvarende på inng.kreditnota? Dette fungere kun på inng.faktura, men jeg har behov for avskriving også på inng.kreditnota.

av Nina Bredholt

Hei Beathe Lassen

Denne funksjonen er kun laget for faktura. Det er pr i dag ikke planlagt for inng.kreditnota.

Legg gjerne inn et ønske på forumet slik at vi kan få inn stemmer for dette ønske og evt prioritere det.

 

Mvh Nina 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"