Mine områder
Hjelp

Avstemme kundereskontro mot hovedboken - Visma.net ERP

01-02-2019 15:35 (Sist oppdatert 17-03-2020)
  • 2 Svar
  • 1 liker
  • 3958 Visninger

For å finne saldoen på kundereskontroen anbefaler vi å gå gjennom følgende tre steg:

 

1. Kundesaldo

2. Kontoutdrag

3. Kontroll 

 

Kundesaldo

 

1. Gå til skjermbildet Kundesaldo (AR401000). 

 

2. Legg inn hvilken periode du skal avstemme i feltet Periode, f.eks 12-2018. Forespørselen viser utgående saldo for denne perioden. 

 

3. Legg inn hovedbokskontoen du skal avstemme i feltet Hovedbokskonto kunder, f.eks 1500. Merk: det kan være flere hovedbokskontoer i bruk som reskontro. En oversikt over dette får du ved å klikke på førstørrelsesglasset i feltet. Hver av disse må avstemmes separat.

 

Kundesaldo.png

 

4. Øverst til høyre vil du se utgående saldo i feltet Totalsaldo.

I mitt eksempel er det altså en debetsaldo på 23 187,80. 

 

Kontoutdrag

 

1. For å avstemme Saldoen på hovedboken din går du til skjermbildet Kontoutdrag (GL404000).

 

2. Legg inn samme periode (i dette eksempelet 01-2018 - 12-2018 og 1500)

 

3. I feltet Utgående saldo øverst til høyre vil du se utgående saldo registrert på 1500. I mitt eksempel er det altså en utgående saldo på debet 22187,80.

 

Kontoutdrag.png

 

Dette tallet er altså forskjellig fra tallet på Kundesaldo og må kontrolleres.

 

Kontroll

 

1. Dersom tallene ikke stemmer overens bør du gå gjennom bilagene. Det første du bør sjekke er bilag som er ført på andre moduler enn Kundereskontro. For å gjøre dette, klikk på Modul, fjern haken for Kundereskontro og klikk OK.

 

filter modul.png

 

Nå vises bare bilagene på andre moduler enn Kundereskontro, f.eks Bankstyring.

 

bilag bankstyring.png

 

2. Disse må reverseres ettersom de ikke har tatt effekt på reskontroen. Merk: de må reverseres i samme modul som de er ført. Er bilaget f.eks ført på Transaksjoner (under Bankstyring) må de reverseres der. Se samleside om reversering for mer info. Når dette er gjort skal utgående saldo på Kundesaldo og Kontoutdrag vise samme sum.

 

3. Bilagene som er reversert i andre moduler må deretter føres på nytt i Kundereskontro.

 

4. Hvis tallen på Kundesaldo og Utgående saldo fortsatt ikke stemmer overens kan det være behov for å regenerere kundesaldoen. Dette gjøres på skjermbildet Regenerer Kundesaldo (AR509900).

 

5. Velg perioden du avstemmer (f.eks 12-2018) og klikk Behandle alle.

Merk: denne prosessen kan ta litt tid (skal riktignok ikke ta mer enn 10-15 min).

 

Regenerer kundesaldo.png

 

Hvis saldoene fortsatt har differanse, ta kontakt med support.

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei, jeg får ikke dette til å stemme hos meg.

Vi har gjort valutajustering hver måned, og mange av våre kunderrestkontro er i forskjellige valuta.

Kan dette være årsaken? hvordan kan vi få dette avstemt riktig i systemet? 

av Edvard Berntzen

Hei Phuong. 

 

Dette skal ikke skape saldoavvik i utgangspunktet. For hjelp til å finne ut av hva som har skjedd her anbefaler jeg å kontakte support. 

 


Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"