avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Beskrivelse for Avgiftskode og Avgift på Hovedbokstransaksjoner

24-03-2020 09:59
  • 3 Svar
  • 0 Liker
  • 872 Visninger

I skjermbildet Hovedbokstransaksjoner (GL301000) er det lagt til to nye kolonner: Avgiftskode, beskrivelse og Avgiftsnr. beskrivelse. Feltene viser beskrivelsen fra henholdsvis Avgiftskode og Avgift. Dette er nyttig ved behov for direkte registrering av mva på Hovedbokstransaksjoner

Merk: For at disse skal vises må du ha aktivert funksjonen Modus for manuell avgiftsregistrering under Aktiver/deaktiver funksjoner (CS100000).

2020-03-11 10_28_27-Aktiver_deaktiver funksjoner.png

Aktiveringen i foregående punkt gir tilgang til å registrere bunter med avgift på skjermbildet Hovedbokstransaksjoner (GL301000). Husk at man også må huke av for Opprett mva-transaksjoner på selve bunten. 

Eksempel

Bunt med utgående mva: 

Hovedboks-transaksjoner 3.png

Bunt med inngående mva: 

-Hovedboks-transaksjoner 2.png

Kommentarer
Nina LF-as
CONTRIBUTOR *
av Nina LF-as

Her burde man blitt varslet dersom man fører en rad med avgiftskode uten å føre raden med avgift og avgiftsnr. Jeg vil tro at de fleste, som meg, forventer at avgiften blir ført automatisk dersom man bruker avgiftskode på kostnaden/inntekten.

av Edvard Berntzen

Hei @Nina LF-as.

Takk for innspill! Ber deg melde inn dette som et forbedringsforslag på https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-ERP/idb-p/NO_SW_vismanet_ERP_ideer

Mvh.
Edvard Berntzen
Business process advisor, Visma.net ERP.

BeritAnne
PARTNER
av BeritAnne

Hei @Nina99.

Det er mange potensielle feilkilder ved føring av MVA-transaksjoner i Hovedbokstransaksjoner, derfor anbefaler vil ALLTID våre brukere å ikke bruke dette, men i stedet føre i Transaksjoner (CA304000) under Bankstyring.

Dette bildet har normal avgiftshåndtering.

Det krever litt å få kontroll på dette skjermbildet, med tanke på Posteringstyper og hva som havner til Debet eller Kredit, men man ser med engang om det blir riktig eller ikke.

Aktuelt brukertips