Mine områder
Hjelp

Bestemme antall linjer som vises i skjermbilder med sidevisning

24-03-2020 09:59 (Sist oppdatert 30-08-2022)
  • 4 Svar
  • 1 liker
  • 4495 Visninger

I versjon 8.19 endret vi hvor mange linjer som vises i skjermbilder med sidevisning. Antall linjer som ble vist, ble redusert til 25. Det påvirket skjermbilder for registrering, søk og noen forespørsler.  Vi har fått tilbakemeldinger på dette, hvor det bla. har kommet ønske på at brukeren selv kan velge hvor mange linjer som skal vises pr side. I versjon 8.20 har vi derfor opprettet en

innstilling hvor dette kan styres. Merk: maksimalt antall er 200 og innstillingen gjelder pr bruker.

 

Her er en liten video som viser hvordan dette fungerer:

 

Eksempel

 

I skjermbildet Utgående faktura (AR301000) vises det som standard 25 varelinjer pr side. Du kan bla videre til de neste varelinjene via pilene nederst på skjermen. 

 

Brukerinnstillinger1 1a.png

 

Ønsker du å vise mer enn 25 varelinjer pr side gjør du følgende:

1. Velg Mine ERP detaljer (SM203010).

 

Mine ERP-detaljer.png

 2. Velg ønsket antall linjer i feltet Antall poster som vises i rutenettet. I eksempelet velger jeg 50.

 

Brukerinnstillinger2.png

 

3. Vi åpner Utgående faktura (AR301000) og henter opp en faktura med 52 varelinjer.

4. Fakturabildet viser nå 50 varelinjer pr side. Nederst vil du se totalt antall linjer og hvor mange som vises på første side (1-50). 

 

Brukerinnstillinger33.png

 

Du kan enten bla mellom sidene via piltastene, eller skrive inn sidenr. du ønsker å vise på den markerte linjen i skjermbildet over. Ønsker du å vise side 2 kan du skrive 2 der det nå vises side 1.

 

Merk: I noen av skjermbildene vises antall poster nederst på siden sammen med piltastene, i andre ikke. Dette avhenger av hvordan skjermbildet er bygd opp. Det er altså ikke noe feil hvis informasjon om antall poster ikke vises på nederste linje.

Denne innstillingen har ikke innvirkning på skjermbilder basert på egendefinerbar forespørsel

 

Vi håper med dette at systemet blir mer fleksibelt når bruker selv kan påvirke antall linjer som vises.

Kommentarer
Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***
av Øystein Gjerde1

Det er BEDRE, men det må jo selvfølgelig tilbake til slik det var før, at man ikke trengte ha sidevisninger uansett hvor mange linjer man har. Slik det er nå blir det svært uoversiktlig, og rett og slett umulig å flytte linjer fra en side til en annen. Det lager rett og slett mye ekstra arbeid, det blir større fare for feil, og burde absolutt ikke være nødvendig i et system i 2020. 

av Edvard Berntzen

Hei @Øystein Gjerde1.

 

Jeg skjønner at du ønsker det, men ber deg legge det inn som ønske på ideforumet.

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Øystein Gjerde1
CONTRIBUTOR ***
av Øystein Gjerde1

Ser ikke helt poenget. Her har jo Visma tatt noe som faktisk fungerte i systemet, og endret det slik at bruken ble helt håpløs. Så etter litt klaging ble det endret så det ble noe bedre, men fortsatt ikke helt bra. Så må brukerne bruke masse tid på å presentere det som en ny idè at Visma skal la være å ødelegge brukergrensesnittet? 

 

Hva med å heller fikse noen av de feilene som vi har mast om i år etter år, men som IKKE blir rettet opp? I stedet for å gjøre bruken dårligere?

av Edvard Berntzen

Hei @Øystein Gjerde1

 

Vi ønsker ikke å gjøre dette mer tungvint enn nødvendig. Årsaken til at antall linjer er begrenset har med ytelse å gjøre. Fordelen med et ønske er at andre kunder og partnere kan like og kommentere på dette. Det gir oss bedre oversikt over hva som er viktigst for dere, og dermed hva som bør prioriteres. Jeg skal uansett opprette en sak på dette internt, men anbefaler også at du oppretter det som ønske på Community.

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"