avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
(updated by Edvard Berntzen VISMA ‎05-11-2019 12:45 )
Kjersti Skramstad Lauritzsen
  • 3 Svar
  • 1 Liker
  • 2881 Visninger

I forbindelse med ny mva-oppgave fra 2017 skal innførsels-mva registreres på skattemeldingen til aktuelt termin. Dette bør registreres som vist i denne artikkelen. 

Grunnlaget for hva som skal innberettes av innførsels-mva kan hentes fra Altinn.

I Visma.net Financials registrerer du dette på skattemeldingen ved å bokføre en inngående faktura på leverandøren for innførsels-mva. Som standard er dette leverandør 49999 (Tollvesenet inførsels mva (Altinn). Har du opprettet en egen leverandør, sjekk at denne står med Avgiftssone: 14

tolleverandør.png

På fakturaen legger du inn en varelinje pr %-sats. Du trenger ikke bruke varenummer. 

Eksempel: 

• En varelinje med totalsummen av innførselsmva 25% i feltet Kostnad og 81 i feltet Avgiftskode.
  • En varelinje for totalsummen av innførselsmva 15% i feltet Kostnad og 83 i feltet Avgiftskode.
  • En varelinje for totalsummen av innførselsmva i feltet Kostnad med minus foran. Her fyller ikke inn Avgiftskode. Dette blir altså en motpostering som gjør at det ikke bokføres som kostnad (og dermed ikke påvirker resultatet).

innførselsmva.png

Under Avgiftsdetaljer ser vi at beløpene blir registrert som henholdsvis beregnet avgift og fradragsberettiget avgift på mva-oppgaven (avgiftsnumrene tilsvarer postene i mva-oppgaven). 

innførselsmva 2.png

På bunten som opprettes kan vi se hvordan dette bokføres (som standard). 

innførselsmva 3.png

Se også 

Oversiktsartikkel om mva

Kommentarer
CONTRIBUTOR **

Hva med selve fakturaen fra leverandørene man importerer fra. Hvilken avgiftskode bør benyttes på de? Eksempelet over viser slik jeg forstår bokføring av grunnlaget for innførselsmva (som man kan hente på Altinn).

Revisor har etterspurt en rapport som også viser alle fakturaer vi har bokført fra utland. 

Jeg ønsker å bokføre fakturane uten mva. behandling når de mottas (ettersom det ikke er sikkert levering har skjedd enda (feks ved forskuddsbetaling)), men samtidig da med en kode som gjør at man kan få ut en rapport på alle utenlandskjøp av varer og tjenester.

CONTRIBUTOR *

Skal ikke motposten ha noe avgiftskode? 

@Hoem81Jeg ser det er en god stund siden du la inn spørsmål her, men svarer likevel da det også kan være av interesse for andre. 

Jeg anbefaler å bruke innstillingene som de standard leverandørprofilene har: 

- Leverandørprofil 2 for utenlandske leverandører av varer

- Leverandørprofil 4 for utenlandske leverandører av tjenester. 

Disse er satt opp med henholdsvis avgiftssone 12 og 13, som igjen har standard avgiftskoder. Merk: standard avgiftskode gjelder høy mva og må endres hvis satsen er en annen. Se også denne oversikten

Når det gjelder rapporten du ber om har vi ikke noen standard rapport for dette. Jeg anbefaler at du hører om dette på diskusjonsforumet, evt. kontakter din partner. 

@PhuongDang Nei, motposten skal ikke ha noen avgiftskode, da denne føringen ikke skal påvirke mva-oppgaven. Jeg har nå oppdatert artikkelen slik at dette forhåpentligvis kommer tydeligere fram. 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support