Mine områder
Hjelp

Differanse mellom lager og hovedbok - Visma.net ERP

01-05-2019 15:23 (Sist oppdatert 02-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1517 Visninger

Arbeidsområdet Lager har egne rapporter for lagervurdering, bla Lagervurdering (IN61550S) som beskrevet i denne artikkelen. Noen kan oppleve at denne viser et annet tall enn lagerkontoen (vanligvis 1460) i samme periode. I denne artikkelen skal vi gå gjennom den vanligste årsaken til dette. Artikkelen viser hvordan avviket kan identifiseres og løses. 

 

1. Åpne rapporten Historikk for lagervurdering - sammendrag (IN61800S) og klikk Kjør rapport. Denne viser som standard nåværende periode (i dette tilfellet 05-2019). 

 

Historikk for lagervurdering - sammendrag 2.png

 

2. Merk deg tallet øverst i kolonnen Sluttkostnad. Dette viser utgående saldo for lagerverdi (i dette tilfellet utgående saldo for periode 05-2019). 

 

Historikk for lagervurdering - sammendrag.png

 

3. Gå til Kontoutdrag (GL404000) og legg inn samme periode i både Fra periode og Til periode (i dette tilfellet 05-2019)

 

4. Merk deg summen i feltet Utgående saldo. Som du ser her avviker dette tallet fra Sluttkostnad i rapporten Historikk for lagervurdering - sammendrag (IN61800S).

 

Kontoutdrag.png

 

5. Gå tilbake noen måneder frem til du ser Sluttkostnad stemmer overens med Utgående saldo

 

7. Velg deretter perioden etter dette. Dette er altså den første perioden med avvik. I mitt tilfelle er Sluttkostnad 334,21 kr lavere enn Utgående saldo i perioden 01-2019

 

8. Klikk på kolonnen Modul, fjern haken for Lager og klikk OK. Nå vises alle transaksjoner som ikke er ført på lagermodulen.

 

9. I mitt tilfelle har jeg en bunt ført direkte på Hovedbok, med totalt 334,21 kr (merk at den vises som to linjer pga. flere linjer med ulik beskrivelse på bunten). Disse vises ikke på lagerrapportene. Dette forklarer differansen. 

 

10. Klikk på linken i kolonnen Buntnr. for å se bunten på Hovedbok. For å rette dette må bunten reverseres, og deretter føres på riktig måte via lagermodulen (arbeidsområdet Vare).  

 

11. Gå til neste periode, og gjør det samme der, osv, helt til du ikke har avvik igjen. 

 

Kontoutdrag 2.png

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"