Mine områder
Hjelp

Endre parti/serieprofil eller lagerverdimetode på vare

02-08-2019 14:13 (Sist oppdatert 03-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1041 Visninger

Problemstilling

Scenario 1

 

Jeg ønsker å endre parti/serieprofilen på en vare, men får feilmeldingen Parti-/serieklasse kan ikke endres når sporingsmetoden ikke er kompatibel med forrige parti-/serieklasse og varen er i bruk

 

Endre parti-serieprofil.png

 

Scenario 2

 

Jeg ønsker å endre lagerverdimetoden på en vare, men får feilmeldingen Valideringsmetoden kan ikke endres fra X til X når lageret ikke er null.

 

Endre lagerverdimetode.png

 

Hvordan går jeg fram for å kunne endre disse?

Løsning

Sørg for at alle prosesser som involverer varen er fullført

 

For å se åpne prosesser for en viss vare kan du bruke skjermbildet Lagerallokeringsdetaljer (IN402000). Her kan du dobbeltklikke på linjene for å gå rett til dokumentet det gjelder.


Lagerallokeringsdetaljer.png

 

Fullfør salgs eller kjøpsprosessene (inkl. faktura) slik at listen blir tom. 

Sørg for at varen har 0 på lager

 

1. For å gjøre dette bør du bruke vareopptelling. Se artikkel om vareopptelling for nærmere beskrivelse. Punktene under beskriver hva du spesielt må gjøre i dette tilfellet. 

 

2. Sett Opptalt antall på varen(e) det gjelder til 0. Merk: gjelder det varer med serienummer vises disse med en linje per stk, og de må merkes separat. Varer med partinr. vises med en linje per parti og må også merkes separat. 

 

3. Klikk på Sett ikke angitt til hoppet over for å utelate de andre varene fra vareopptellingen. 

 

godkjenn vareopptelling.png

 

Det vil nå lages en lagerkorreksjon på Lagerkorreksjon (IN303000) som setter lagersaldoen for varen til 0. Lagerkontoen vil også bli redusert tilsvarende kostnaden på mottakene varen har hatt. Hvis kostnaden har variert vil justeringen og bokføringen bli tilsvarende.

 

Lagerkorreksjon.png

Endre vare og ta nytt mottak 

 

1. Endre lagerverdimetoden eller parti/serieprofilen på varen. 

 

2. Gjør et nytt mottak på varen. Dette kan evt. gjøre direkte på Mottak (IN301000) uten å gå via Innkjøp. Pass riktignok på at du både får riktige kostpriser og antall. 

 

 

Merk:

  • Vareopptelling bruker som standard Årsakskode 4 (kredit 1460 og debet 4000). 
  • Mottak (IN301000) bruker som standard Årsakskode 3 (debet 1460 og kredit 4000)
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"