Mine områder
Hjelp

Enklere korrigering av Inngående faktura i status Åpen

24-08-2021 11:20 (Sist oppdatert 15-10-2021)
  • 10 Svar
  • 9 liker
  • 8169 Visninger

I versjon 8.62 har vi laget en enklere måte å korrigere inngående faktura på. 

Hvis du har opprettet og bokført en inngående faktura, og så ser at denne inneholder feil, så har du mulighet til å opprette en identisk faktura som du kan endre, samtidig som opprinnelig faktura blir automatisk kreditert. Tidligere måtte dette gjøres i flere steg, og det krevde mange ekstra museklikk. 

 

Slik går du frem:

  1. Åpne den inngående fakturaen du ønsker å kreditere (AP301000), og klikk
    Behandlinger - Korriger faktura

    1_Korriger_Inngående faktura.png
     
  2. Svar Ja på spørsmålet om du ønsker å korrigere faktura.
    2_Korriger_Inngående faktura.png

  3. Det opprettes ny en ny inngående faktura i status Balansert, og når du klikker Lagre får denne et nytt bilagsnummer. Du ser også en link til opprinnelig faktura.

    I dette steget ligger opprinnelig faktura fortsatt i status Åpen og du ser en link til Korrigert faktura.
    3_Korriger_Inngående faktura.png
    Merk! Allerede nå er den opprinnelige fakturaen fjernet fra betalingsbehandling. Denne vil ikke vises under Behandle betalinger (AP50300S).

  4. Gjør nødvendige endringer på ny faktura, og klikk Oppdater for å bokføre denne i hovedbok.

    I denne prosessen blir det automatisk opprettet en inngående kreditnota som matches mot opprinnelig faktura, og begge postene ligger som
    Avsluttet.

    5_Korriger_Inngående faktura.png

Så enkelt er det nå å korrigere faktura, men det er noe du bør være oppmerksom på.

Hva skjer med vedlegg som er lagt til på opprinnelig faktura?

Vedleggene kopieres automatisk til ny faktura.

 

Hva skjer hvis opprinnelig inngående faktura er betalt?
Det er foreløpig ikke mulig å benytte denne funksjonaliteten for fakturaer som har en betaling tilknyttet. Det gjelder både hvis fakturaen er delbetalt, fullt betalt eller at betalingen er annullert. Så lenge det eksisterer et betalingsbilag så vil du få denne meldingen. 

 

6_Korriger_Inngående faktura.png

 

Hva skjer hvis opprinnelig inngående faktura er tilknyttet innkjøpsordre?
Det er foreløpig ikke mulig å benytte denne funksjonaliteten for fakturaer som er linket til innkjøpsordre. 


7_Korriger_Inngående faktura.png

Hva skjer hvis opprinnelig inngående faktura er bokført i en periode som nå er lukket?

Hvis du har aktivert Tillat postering på avsluttede perioder i Hovedboksinnstillinger (GL102000), så vil kreditnotaen som opprettes automatisk bli bokført i samme periode som opprinnelig faktura, selv om perioden er lukket. Den nye fakturaen blir opprettet med samme dato og periode, men dette kan overstyres hvis ønskelig. 

 

Hvis du ikke har aktivert Tillat postering på avsluttede perioder i Hovedboksinnstillinger (GL102000) får du en melding (foreløpig på engelsk) om at fakturaen er bokført i en avsluttet periode, og hvis du fortsetter så vil kreditnotaen bli bokført i neste åpne periode.

Hvis du ønsker å bokføre kreditnotaen i samme periode som opprinnelig faktura, kan du klikke Nei på meldingen for å avbryte, sette på innstillingen og så korrigere faktura på nytt. 


8_Korriger_Inngående faktura.png

 

Hva skjer hvis opprinnelig inngående faktura er bokført i en periode som er satt som Inaktiv?

Du får meldingen:

Feil: Det oppsto en feil under behandling av feltet Periode verdi 08-2021. Feil i hovedbok: Regnskapsperiode 08-2021 er ikke aktivert. 

 Du må sette perioden som aktiv igjen for å få korrigert fakturaen.

 

9_Korriger_Inngående faktura.png

 

Kan denne metoden benyttes for å korrigere inngående faktura som blir opprettet ved avslutning av momstermin?

Nei, denne metoden bør ikke benyttes for å korrigere inngående faktura på Avgiftsleverandøren. Valget vil bli disablet i senere versjoner. Frem til dette er endres, så vil brukere få en advarsel når de forsøker å korrigere. Det får da også en link til

artikkel for hvordan dette bør gjøres.

Vi får dessverre lagt til advarselen kun på vår standard avgiftsleverandør (leverandørnr. 49999).

 

 

Kommentarer
Havurs
PARTNER
av Havurs

Hei

Ble glad når jeg hørte at Visma hadde kommet med enklere korrigering av inngående fakturaer. Men når jeg fikk vite at dette gjaldt bare åpne fakturaer (som ikke er betalt)  og andre begrensninger kom skuffelsen raskt tilbake.

Det vil si i dette tilfellet at man bare har frem til forfallsdato på å korrigere.

Når man jobber innen regnskap er det ofte litt i ettertid man har behov for å korrigere når man oppdager feil.

 

Man ( som er mulig i de fleste system) kunne oppheve matching mellom betaling og faktura for deretter å gjøre korreksjonen. Etterpå kan man matche betaling mot korrigert faktura.

 

Håper dette er fokus hos dere fremover.

 

Mvh

 

Håvard Urstad

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

En løsning for korreksjon av Inngående faktura har vært ønske hos de fleste brukere lenge. Det er bra at vedlegget kopieres over til ny faktura og at det er sporbarhet med link mellom opprinnelig og korrigert faktura.

 

Men:

Med tanke på avstemming mot leverandøren er det uheldig at dere har valgt å gjøre dette med å lage en dublett av Inngående faktura og en kreditnota. Det blir da to dokument på leverandøren som ikke er reelle i forhold til reskontroen.  Det har tidligere vært diskutert at dette ikke vil være rett med tanke på god regnskapsskikk, selv om tallene blir rett.

Dersom det hadde vært opprettet nye dokumenttyper eller dokumentstatuser (f.eks.  at opprinnelig faktura og kreditnotaen fikk status 'Korrigert'), så kunne de nye dokumentene blitt valgt bort på rapporter og forespørsler.

 

Som nevn av Havurs er fristen frem til betaling svært begrensende.

Erfaring viser at feil på inngående faktura ofte oppdages når man skal lage avgiftsoppgaven, og da er forhåpentligvis de fleste faktura betalt for lenge siden.

 

Slik jeg ser det vil funksjonen slik den er nå ikke bli tatt så mye i bruk, og vi fortsetter å korrigere faktura slik vi har gjort tidligere.

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei

 

Korrigeringen som kom nå i versjon 8.62 er begynnelsen på et korrigeringsprosjekt vi holder på med. Det vil si at vi i fremtiden kommer med mulighet for å korrigere også betalte fakturaer. Når det gjelder sortering av dokumenter har vi pr nå ingen planer. Men dette er et veldig godt innspill som vi skal se om er mulig å ta med i prosjektet.

Takk for tilbakemeldinger.

 

Mvh Petter Johansen

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hvis dette hadde vært mulig for Åpen utgående Kundefaktura,  da hadde jeg skjønt det.

 

Kan noen fortelle meg hva jeg skulle ha behov for å korrigere på en inngående faktura?

Det må jo være på grunn av feil ved scanning / innlesing i Visma og da er det jo der problemet må løses? 

Flere og fler av våre leverandører sender nå EHF-filer, så dermed blir jo faktura slik de har sendt den. Da kan ikke jeg begynne å endre på denne?

Da får vi jo problemer med avstemming mot leverandøren, slik BeritAnne sier.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Hei @Mantena_AS!

 

Det er dessverre fort gjort å føre noe feil på Inngående faktura.

Det er helt vanlig at man har valgt feil utgiftskonto eller kostnadsbærere.  Dette kan man enkelt fikse med funksjonen 'Korriger transaksjoner' i Hovedbok, som har full sporbarhet tilbake til originaldokumentet.  Jeg anbefaler å korrigere slikt der.

 

Imidlertid så er det ikke mulig å bruke 'Korriger transaksjon' dersom faktura er ført mot Project Accounting. Dette håper vi Visma finner en løsning på snart.

 

Det hender også en del at man fører mot feil Avgiftskode og det kan heller ikke korrigeres på den måten.  Det er helt riktig som du sier at de fleste faktura kommer på EHF og at det da er riktig fra leverandørens side, men det er ikke alltid man har rett på fradrag for all inngående mva (typisk kan være innkjøp av mat som skal konsumeres i egen bedrift). 

Feil i Avgiftskode må da rettes opp.

 

 

Når det gjelder Utgående faktura der det har blitt feil i konto/kostnadsbærer kan man også bruke 'Korriger transaksjoner', men har man brukt feil Avgiftskode eller annet som er vesentlig for kunden MÅ faktura krediteres og faktureres på nytt slik at kunde får en korrekt faktura.

 

 

Berit Anne

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

BeritAnne Ja, det er slik vi gjør det, korrigerer på transaksjon i hovedbok. 🙂

Og siden vi kan lage hovedboksbilag med momskoder, kan man også korrigere momskoder der.

Jeg er så lei at man blander sammen Reskontro og Hovedbok!  Om man har kontert på feil kostnads konto er det ikke noe leverandørreskontroen skal blandes opp i! 

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Jeg er enig med deg @Mantena_AS, det er uheldig å få dokument i reskontro som ikke hører hjemme der, slik jeg har kommentert over.

Når det gjelder korreksjon av Avgiftskoder er det enklest å gjøre dette i Transaksjoner (under Bankstyring).  Dette bildet har også Avgiftsberegning, men det er som du sier også mulig å gjøre i Hovedbokstransaksjoner (selv om det er mye mer komplisert).

CarinaF
CONTRIBUTOR *
av CarinaF (Oppdatert ‎08-10-2021 10:12 av CarinaF )

Vil også gjøre oppmerksom på at dersom man bruker denne funksjonen på en faktura uten mva/avgiftskode, så virker det som at det legges automatisk til avgiftskode 1 på korreksjonen/kreditnotaen som opprettes ved korrigering. Dette er uheldig ettersom man ikke får opp korreksjonsbilaget på noe vis før den nye fakturaen oppdateres. 

Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Det som CarinaF nevner over her, har også skjedd hos oss: Når vi har korrigert en inngående faktura, så er ikke korreksjonsføringen som gjøres i bakgrunnen (som brukeren ikke ser) korrekt - altså den reverserer/snur bilaget med en annen avgiftskode enn den som var på det opprinnelige bilaget. Dermed måtte vi bruke en del tid på å klø oss i hodet, finne ut feilen, og endre/korrigere den automatiske korreksjonen.

av Monika Maanum

Vi beklager at det har vært en feil relatert til denne funksjonaliteten, og dette ble rapportert og rettet i versjonen som ble lagt ut på tirsdag 12.okt

 

mvh

Monika Maanum

 

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"