avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Flere bokføringsmetoder for utgifter til periodisering

03-06-2020 22:01
  • 2 Svar
  • 0 Liker
  • 1130 Visninger

Periodiseringsnøkler (DR202000) har vi forbedret funksjonaliteten for bokføringsmetodene Fleksibelt etter perioder, pro rata etter dager og Fleksibelt etter dager i perioden. Disse metodene var tidligere kun tilgjengelig for kodetype Inntekt. Nå kan de også brukes for kodetype Utgift.

2020-04-20 10_40_10-Periodiseringsnøkler.png

2020-04-20 10_46_49-Inngående faktura.png

Kommentarer
Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Det jeg ønsker meg er en periodiseringsnøkkel pr. periode, feks. kvartal. og at jeg så på den enkelte faktura kan velge hvilken dato periodiseringen skal starte fra. 

Slik det er i dag, kan vi få tre fakturaer som alle skal periodiseres over 2. kvartal ( 3 mnd, /april - juni). Den første faktura kan vi få og bli godkjent i mars, den andre blir godkjent i April, og den tredje blir kanskje ikke godkjent før i mai.

Disse tre må vi da lage tre forskjellige periodiseringsnøkler på, selv om alle tre gjelder for 2. kvartal. Og når det kommer en kvartalsfaktura i juni, så må vi huske på å velge den riktig nøkkelen, av disse tre... 

Problemet er også at antall tegn i "navnet" på nøkkelen, er begrenset. Vi har 10 tegn til å beskrive om dette er inntekt eller kostnad, om det er år eller kvartal eller to mnd. og i tillegg må det si noe om periodiseringen skal starte en måned før ( -1) eller en måned etter (+1)  MEN det er ikke lov å bruke - / +, så vi må skrive feks. "min"  

av Edvard Berntzen

Hei @Mantena_AS

Det er mulig å sette en periodiseringsnøkkel til å starte en viss måned (f.eks April). Se artikkel. Slik jeg forstår deg løser det problemet ditt, men si ifra hvis jeg har misforstått. 

Når det gjelder antall tegn på periodiseringsnøkler ser jeg at det kan være en utfordring. Meld gjerne inn ønske på ideforumet.  

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Bidragsytere
Høstkonferanse 2021
Aktuelt brukertips