Mine områder
Hjelp

Historikk for ordrebekreftelse per vare og Salg per vare og kunde

15-11-2018 10:02 (Sist oppdatert 03-11-2021)
  • 7 Svar
  • 0 liker
  • 5082 Visninger

Hva er forskjellen på disse to forespørslene? 

 

Historikk for ordrebekreftelse per vare (SO40102S)

Salg per vare og kunde (AR40103S)

  

Forespørselen Historikk for ordrebekreftelse per vare baserer seg på Dato fra skjermbildet Salg (SO301000).

Merk: Som standard vises bare varer som ligger på en leveranse med status Bekreftet.  Aktiverer du feltet Inkluder ikke fullførte dokumentlinjer, vises varer som ikke er fullført/bekreftet enda. 

 

historikk for ordrebekreftelser.png

 

Forespørselen Salg per vare og kunde (AR40103S) baserer seg på Dato fra skjermbildet Utgående faktura (AR301000).

Merk: Det vises bare varer som ligger på en faktura med status Oppdatert.  

 

salg per vare og kunde.png

 

Begge forespørslene viser både lagerførte og ikke-lagerførte varer. 

Kommentarer
sivkros
CONTRIBUTOR ***
av sivkros

Jeg opplever at "salg per vare" ikke viser det samme som "salg per vare og kunde". Det mangler varelinjer i "salg per vare"

Det står at det skal komme opp i "salg per vare" så fort salgsordren er opprettet. Da er det jo rart at det mangler på "salg per vare" men finnes i "salg per vare og kunde"

stiansim
PARTNER
av stiansim

Grunnen til dette er at "salg per vare" henter ordredato og "salg per vare og kunde" henter fakturadato.

sivkros
CONTRIBUTOR ***
av sivkros

ok. men hvilken rapport skal jeg da bruke for å få opp salg per var i en gitt periode? Jeg må rapportere mengder solgt per måned. Bruker jeg salg per vare og kunde så blir ikke hver enkelt vare summert.

stiansim
PARTNER
av stiansim

Jeg tror du må få din partner til å lage en for deg inntil videre. Jeg vet at Visma jobber med å endre "Salg per vare" til å hente fra fakturadato isteden, men jeg vet ikke når det eventuelt vil komme.

sivkros
CONTRIBUTOR ***
av sivkros (Oppdatert ‎02-04-2020 12:07 av sivkros )

Ok. Gjelder det samme for forespørselen "oversikt og solgte og kjøpte varer"? Henter den ut i fra SO dato eller fakturadato?

av Edvard Berntzen

Hei @sivkros

 

Forespørselen Oversikt over solgte og innkjøpte varer (IN40199S) henter også fra dato fra salgsordre. 

 

Kan informere om at vi planlegger å lansere nye forespørsler over salg som skal gjøre dette enklere. Vi håper å lansere dette i slutten av juni, men kan ikke love noe. 

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Kjell Fure
CONTRIBUTOR **
av Kjell Fure

Hei. Forespørselen "Salg per vare og kunde" er et fint oppslagsverk som vi benytter til historikk på kunde. Mottar gjerne tips om andre forespørsler som er bedre. Det vi savner i forespørselen er ordrenummer. Kan selvfølgelig gå via fakturanr og tilbake til ordre den veien, men det er omvei. 

Takker for tips. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"