Mine områder
Hjelp

Føring av bilag med MVA på Hovedbokstransaksjoner

11-11-2016 18:42 (Sist oppdatert 11-07-2022)
  • 1 Svar
  • 0 liker
  • 5362 Visninger

Denne artikkelen viser hvordan du fører bilag med MVA på Hovedbokstransaksjoner. Denne funksjonen kan bla. brukes ved føring av lønn som inkluderer utlegg med mva. 

 

Merk: skal du føre kjøp eller salg anbefaler vi generelt å bruke Kunde/Leverandørfaktura eller Transaksjoner (under Bankstyring) for dette. Bruker man disse vil man kunne få MVA beregnet automatisk. På Hovedboktransaksjoner må det legges inn manuelt. 

 

1. Hak av for Opprett mva.-transaksjoner (hvis dette ikke vises, må du aktivere Avgiftsregistrering i hovedbokspostering Meny - Flere valg - System - Lisensiering -> Aktiver/deaktiver funksjoner (CS100000)           

                                   

2. På evt. salg og inntektskontoer, registrer nettobeløpet og legg til Avgiftskode.

 

3. Registrer deretter en linje med MVA-kontoen og legg til Avgiftsnr.

 

I eksempelet har vi ført 10000 kr debet 1390, 8000 kr kredit 3000 og 2000 kr kredit 2701. På konto 3000 er det valgt avgiftskode 3 (Utgående mva høy sats). På konto 2701 er det valgt avgiftsnr. 3 (Innenlands omsetning og uttak høy sats). 

 

Tips: Avgiftsnr. tilsvarer stort sett posten i skattemeldingen. For en oversikt over disse og tilhørende avgiftskode, se denne artikkelen.

2019-10-28 15_43_37-Window.png

 

 

 

Kommentarer
SLEE
CONTRIBUTOR *
av SLEE

Hei, Jeg fant ingen avgiftsnummer under AVGIFTSNR. hvordan kan man opprette en?

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"