Mine områder
Hjelp

Hvilke forfallsdato benyttes på faktura ved opprettelse av faktura via fakturainnboks

18-02-2020 11:43 (Sist oppdatert 23-09-2022)
  • 5 Svar
  • 0 liker
  • 4332 Visninger

Elektroniske inngående fakturaer mottatt via AutoInvoice vises i Fakturainnboks. Via fakturainnboks kan du opprette fakturabilag for den inngående fakturaen på bakgrunn av den elektronisk mottatte fakturaen.

I den forbindelse har vi innstillingen Bruk forfallsdato fra betalingsbetingelser.

Denne innstillingen gir deg mulighet til å velge om forfallsdato skal beregnes ut fra leverandørens betalingsbetingelser definert på leverandøropplysningen i Visma.net ERP, eller om forfallsdato registrert på den elektroniske fakturaen skal benyttes.

 

Innstillingen finner du under Leverandørinnstillinger (AP101000).

 

Vi ser på et eksempel hvor forfall fra den mottatte fakturaen blir benyttet:

1. Åpne Leverandørinnstillinger (AP101000).

2. Ikke aktiver feltet Bruk forfallsdato fra betalingsbetingelser. Hvis dette ikke er aktivert, betyr det at du benytter forfallsdato fra den mottatte fakturaen.

Leverandørinnstillinger 1.png

3. Du mottar en elektronisk faktura fra AutoInvoice hvor forfallsdato er 13.02.2020.

levr inst 2.png

4. Opprett faktura på denne direkte fra fakturainnboks. Forfallsdato blir satt til 13.02.2020.

levrinst 3.png

 

Vi kan se på et eksempel hvor forfall blir beregnet ut fra leverandørens betalingsbetingelser.

1. På leverandøren er det definert betalingsbetingelse på 30 dager.

Leverandører 4.png

2. Åpne Leverandørinnstillinger (AP101000), aktiver Bruk forfallsdato fra betalingsbetingelser.

Leverandørinnstillinger5.png

3. Du mottar en elektronisk faktura fra AutoInvoice hvor forfallsdato er 13.02.2020, men har aktivert at Forfallsdato skal beregnes på nytt ut fra leverandørens betalingsbetingelser.

levr inst 6.png

4. Opprett faktura på denne fra fakturainnboks. Forfallsdato blir satt til 29.02.2020.lever inst7.png

Kommentarer
Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Fin og grei forklaring. Men vi har en utfordring.

La oss si at vi bruker "forfalsdato fra betalingsbetingelser" ,så regner Visma fra Faktura dato og feks. 30 dager frem. 

Ved hver månedsslutt og noen dager fremover, så må jeg endre faktura dato i "Fakturainnboksen", fordi vi får inn fakturaer fra slutten av forige måned etter at perioden er stengt. Og siden Visma setter periode i forhold til fakturadato, får vi feilmelding.

Eksempel; Faktura dato var opprinnelig 27.jan. og forfall 26.feb. Men siden jan. er stengt, må jeg endre fakt.dato til 01.02. Forfall  vil dermed bli satt til 01.03.  Dermed betaler vi for sent og får purringer.

Dette ønsker vi ikke, derfor kan vi ikke bruke betalingsbetingelser for å beregne forfallsdato.  

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

I situasjonen du beskriver @Mantena_AS  har du flere muligheter, alt an på hva som passer dere best:

Enklest: Når du har endret Fakturadato slik du beskriver, og Forfallsdato har endret seg ihht. Betalingsbetingelsen kan du bare overskrive Forfallsdato igjen med det som Leverandøren har satt på faktura.

Endring av forfallsdato på denne måten er helt uproblematisk.  Derimot så er det en del problemstillinger som dukker opp ved endring av fakturadato som du bør ta stilling til:
- Reskontro: Det vil bli missmatch mellom deres leverandørreskontro og leverandørens kundereskontro på dere, som man må ha kontroll på ved avstemming.

- Merverdiavgift: Slik jeg har forstått det krever loven at utgående mva fra selger og inngående mva fra kjøper skal rapporteres i samme periode (termin).  Dersom dette gjelder mindre beløp og endring av dato går til ugunst for dere i forhold til mva, vil det nok ikke bety så mye, men dere bør være klar over dette før dere endrer dato.

 

Jeg går ut fra at du kjenner til muligheten for å føre på avsluttede perioder og periodisering av kostnader, slik at man kan bruke det for å få ført mva på riktig periode. 

Dersom det ikke er ønskelig å endre på et allerede avsluttet regnskap, kan dere bare endre periode og la fakturadato stå.  Da vil mva. (med standardinnstillinger) bli meldt inn i riktig periode, og kostnad likevel bli ført i neste periode. 

Ved denne løsningen må man være klar over at det vil bli avvik mellom balanse og avgiftsoppgjøret, som gir en ekstra utfordring ved avstemming av mva.  Regnskap og rapport vil likevel være korrekte ut fra de reglene som gjelder, men man bør synliggjøre bilagene som utgjør differansene som note i eget regnskap.

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Dette ble bare rart. Jeg ønsker jo ikke i å endre faktura dato!!! Dette er noe Vimsa tvinger meg til, fordi perioden som faktura dato tilhører er stengt. 

Og nå sier du at det er noen problemstillinger rundt dette...?

Mva: Hvis loven krever at selger og kjøper raporterer mva i samme periode, hvordan sikrer da Visma at det skjer? Når jeg må endre faktura dato for å få lov til å få faktura inn i en åpen periode, hvordan kan jeg da fortelle Visma at mva. skal være på  perioden til opprinnelig faktura dato ?

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Hei @Mantena_AS!
Beklager sent svar, det har vært litt merkelige tider i det siste..., men du har kanskje allerede fått hjelp hos partneren deres.
Det kan sikkert være lurt å diskutere litt med dem som kjenner dere best, hvordan rutine du skal legge opp til ved situasjoner som du beskriver. I Visma.net Financials kan du løse dette på mange måter, så du må finne den som passer dere best.  Jeg vet jo bl.a. ikke hvor lenge etter månedslutt du får faktura.

Visma.net tvinger dere ikke til å stenge periodene før de er ferdige.  Dette er et valg dere har tatt.

Kan det være en mulighet å ikke avslutte leverandørreskontroen så snart, eller åpne igjen for å føre bilaget på riktig periode?
Hvis dette er uaktuelt blir du nødt til å endre dato, periode og/eller forfall slik at det blir slik du ønsker, og her bør du diskutere fordeler og ulemper med de forskjellige alternativene med partner.

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Nå har jo siste oppdatering 12.mai, rettet på dette problemet.  Nå blir fakturaer med faktura dato 30.04.2020 lagt på periode 05, fordi 04 er stengt. Så da blir dette problemet med forfallsdato løst. 🙂

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"