Mine områder
Hjelp

Hvilken avgiftskode foreslås?

22-12-2016 21:45 (Sist oppdatert 16-11-2019)
  • 2 Svar
  • 1 liker
  • 4485 Visninger

Denne artikkelen gir en oversikt over logikken som legger til grunn for hvilken avgiftskode som hentes (foreslås) i ulike skjermbilder. 

Faktura (kunde og leverandør)

 

Bruker man feltet Varenr. på fakturaen (legger til varer eller tjenester fra registeret) er det eksporttypen på kunde/leverandørprofilen i kombinasjon med vareprofilen til varen som avgjør avgiftskode. Systemet ser først på eksporttypen på kundens/leverandørens profil, og velger deretter korresponderende felt på vareprofilen. I eksemplet under er eksporttypen Innenlands

 

innenlands.png

 

Systemet ser derfor på feltet Avgiftskode, avgiftspliktig salg på varens vareprofil. Her står det 3. 

 

avgiftskode avg.pl salg.png

 

Avgiftskoden som fylles inn på fakturaens varelinje blir derfor 3: 

 

avgiftskode 3 linje.png

 

Bruker man ikke Varenr. på fakturaen er det avgiftssonen på kunden som avgjør avgiftskode. Systemet ser på avgiftssonen og legger inn standard avgiftskode for denne.

 

avgiftssone 1.png

 

En oversikt over disse kan ses på Avgifter - Registre - Avgiftssoner (TX2060PL). Legg til kolonnen Standard avgiftskode hvis du ikke allerede har denne. 

 

standard avgiftskode.png

Hovedbok

 

Fører man bilag på Hovedbokstransaksjoner er det avgiftskoden på kontoen i kontoplanen som foreslås. Husk å aktivere avgiftskoder på bilaget (se artikkel).  

 

avgiftskoder.png

 

NB: Bruker du Bilagsregistrering for å føre bilag med avgiftskode, vil ikke bilagene vises i mva-oppgaven! Vi anbefaler generelt å bruke modulene Kundereskontro, Leverandørreskontro eller Bankstyring for å føre bilag med moms. 

Bankstyring

 

Bruker man feltet Varenr. (legger til varer eller tjenester fra registeret) ved føring av Transaksjoner er det feltet Avgiftskode  selve varen som avgjør avgiftskoden. I eksemplet under er den 3.  

 

prisvare.png

 

Da blir avgiftskoden på transaksjonen 3: 

 

transaksjon.png

 

Bruker man ikke Varenr. på transaksjonen er det standard avgiftskode på avgiftssonen under fanen Regnskapsdetaljer som avgjør avgiftskoden: 

 

avgiftssone transaksjon.png

 

Denne kan defineres på betalingskontoen under fanen Posteringstyper, slik at den fylles inn som standard: 

 

betalingskonto avgiftssoner.png

 

En oversikt over disse kan ses på Avgifter - Registre - Avgiftssoner (TX2060PL). Legg til kolonnen Standard avgiftskode hvis du ikke allerede har denne. 

 

standard avgiftskode.png

 

 

Se også

Samleside om MVA.

Kommentarer
Benjamin0108Oliver2002
CONTRIBUTOR **
av Benjamin0108Oliver2002

Hei,

Når jeg skal sette opp kontoplanen, og vi er en organisasjon som ikke får fradrag for noe mva. Skal jeg sa sette "blankt" på avgifts kode i hovedbokskontoer eller "0"?

Er redd for at det legger seg feil på mva oppgave når vi sender inn om jeg har feil kode. Vi har noe salg med mva, men ingen fradragsrett på dette, slik at vi må levere årlig mva oppgave.

 

Stine 🙂

av Edvard Berntzen

Hei Stine.

 

 

Hva som er riktig for deg å bruke kan jeg ikke svare på, men avgiftskode 0 er iallefall ikke knyttet til noen post i skattemeldingen. Den vil derfor ikke vises i mva-oppgaven som sendes til Altinn. Se også denne oversikten.

 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma.net support

 

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"