Mine områder
Hjelp

Hvordan endre merverdiavgiftssats i Visma.net ERP?

01-04-2020 12:05 (Sist oppdatert 19-08-2022)
  • 2 Svar
  • 2 liker
  • 3415 Visninger

I Visma.net ERP styres merverdiavgiftssatsen av Avgift. Denne er koblet mot Avgiftskode (som brukes på faktura). For å endre mva-sats må vi altså endre selve Avgiften

 

Gå til Avgifter - Registre - Avgifter (TX2050PL):

 

1. Hent opp Avgiftsnummer som det skal endres sats på.

2. Gå til fliken for avgiftssatser, trykk  på + for ny linje.

3. Registrer ny dato som satsen skal gjelde fra.

4. Registrer ny sats.

5. Merk: husk å velge riktig Rapporteringsgruppe

6. Husk å lagre.

7. Gjenta, på alle de avgiftsnummerene som det skal endres sats på.

 

OBS! Endre aldri på en avgiftsats, rapporteringsgruppe eller lignende som allerede ligger i listen. Legg alltid til en ny linje med startdato.

 

I dette eksemplet har vi lagt til lav sats 12% som gjelder fra og med 01.10.2021:

 

Avgift 16.png

Kommentarer
Beth60
CONTRIBUTOR ***
av Beth60

Satser oppdaterer dere vel automatisk ved endringer? Sjekket at lav sats ble endret til 6% fra 1. april 2020 og har derfor ikke sjekket siden. Men jeg ser nå at satsen står med 12% fra 1. november 2020. Det er feil. Denne satsen er 6% til og med 30. juni 2021. Hva skjer og hvordan kan jeg evt. se hvem som har endret satsen?

Simen Veum
VISMA
av Simen Veum (Oppdatert ‎24-02-2021 09:59 av Simen Veum VISMA )

Hei, 

satsene blir ikke oppdatert automatisk etter at den første endringen  ble gjort. 

Dette må følges opp og ajourføres av dere manuellt, jfr gjeldene regelverk. 

Da satsen ble endret til 6% fra 1. april 2020 ble dette gjort automatisk for alle. Det ble også lagt inn sluttdato til 31. oktober 2020. Denne ble først utvidet til 31122020 og så igjen til 30. juni 2021. Disse utvidelsen har ikke automatisk blitt oppdatert. 

 

 

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"