Mine områder
Hjelp

Hvordan føre tilbakebetaling/refusjon fra leverandør

14-04-2016 18:17 (Sist oppdatert 17-08-2022)
  • 4 Svar
  • 1 liker
  • 6922 Visninger

Denne artikkelen forklarer hvordan du registrerer tilbakebetaling fra leverandør. Dette innebærer at en eksisterende kreditnota blir betalt med en leverandørrefusjon.

 

1. Du har bokført en kreditnota fra leverandøren. Denne skal ikke trekkes fra faktura, men betales av leverandøren.

 

2. For å registrere refusjon fra leverandøren velger du Behandlinger - Leverandørrefusjon. En betaling av type Leverandørrefusjon blir opprettet og er linket til kreditnotaen. 

 

leverandørrefusjon.png

 

leverandørrefusjon 2.png

 

3. Velg en Betalingsmetode som ikke er knyttet til samlebetalinger. Du kan f.eks bruke betalingsmetode 4 - Kontant (standard). Pass på at riktig Betalingskonto også velges. 

 

4. Oppdater. Dette fører til at status både på kreditnotaen og leverandørrefusjonen blir Avsluttet

Kommentarer
gloseth
CONTRIBUTOR *
av gloseth

Hvordan fører vi innbetalingen, hvis kreditnotaen ennå ikke er registrert?

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne (Oppdatert ‎31-07-2018 15:13 av BeritAnne )

Dersom kreditnotaen ennå ikke er registrert/mottatt når man mottar innbetaling fra leverandøren sitter man i prinsippet med en gjeld mot leverandøren, altså et kreditbeløp (likt med en inngående faktura).  For å få ført dette må man gjøre dette i to ledd:

  1. Opprett en Kreditnota som kan matches mot innbetalingen fra leverandøren.
  2. Opprett en Oppjustering for å få lagt beløpet på leverandørens reskontro.

Jeg har skrevet en brukerveiledning på dette dersom du trenger mer info.

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hva gjør jeg om innbetalt beløp er mindre enn kreditnotaen? 

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Dersom innbetalt beløp er mindre enn kreditnotaen gjør du bare slik som forklart i artikkelen.  Kreditnotaen vil da bli stående med en rest.

Denne resten kan trekkes fra på en senere faktura eller matches mot senere innbetalinger fra leverandøren.

 

Dersom restbeløpet er så lite at dere bare å ønsker å skrive dette bort og ikke ha dette som fordring mot leverandøren, kan du bare lage en Oppjustering på dette beløpet mot for eksempel en avrundingskonto, og så matche denne mot Kreditnotaen.  Da vil alle dokument bli avsluttet.

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"