Mine områder
Hjelp

Repeterende transaksjoner/fakturaer

01-10-2015 22:37 (Sist oppdatert 16-09-2019)
  • 7 Svar
  • 0 liker
  • 7234 Visninger

Repeterende transaksjoner kan brukes for automatisk oppretting av hovedbokstransaksjoner, leverandørfakturaer eller kundefakturaer som gjentas regelmessig (bare med annen dato).

Sette opp tidsplan for repeterende transaksjon 

Eksempel

 

I dette tilfellet skal vi opprette en tidsplan for husleie-fakturaer. 

 

1. Det første man må gjøre er å opprette fakturaen som skal brukes som mal. Merk: transaksjonen eller fakturaen kan ikke være oppdatert og må ha status Balansert for å kunne brukes. 

 

2. Under Repeterende transaksjoner (AR203500) oppretter man deretter en tidsplan. Tidsplanen settes opp med

  • Startdato og evt. Utløpsdato
  • Utførelsesgrense (evt. huke av for Ingen grense)
  • Tidsplantype (Daglig, Ukentlig etc)
  • Når i perioden den skal kjøres (dette valget varierer med tidsplantype). Dette bestemmer dato på dokumentet. I feltet Neste utførelse vil du se fakturadatoen for neste faktura som opprettes (basert på innstillingene som er valgt). 

3. Under Dokumentliste legger du inn fakturaen/e som skal brukes som mal. Merk: en faktura per kunde. 

 

Repeterende transaksjoner.png

Opprett repeterende transaksjoner 

 

1. Gå til Opprett repeterende transaksjoner (AR504000)

 

2. Utførelsesdato står automatisk som dagens dato. Skjermbildet viser alle tidsplaner med Neste utførelsesdato før eller lik denne datoen. Velg tidsplaner du ønsker å kjøre og klikk på Kjør eller klikk Kjør alle. 

 

Opprett repeterende transaksjoner.png

 

Når tidsplanen kjøres blir det generert nye fakturaer under fanen Genererte dokumenter på aktuell tidsplan. Merk: tidsplanen oppretter bare en faktura per kunde per gang den kjøres. 

 

Repeterende transaksjoner 2.png

 

Tips: Det er mulig å opprette en tidsplan på skjermbildet Opprett repeterende transaksjoner (AR504000). På denne måten slipper man å kjøre behandlingen manuelt. 

Kommentarer
Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hei!

Kan man bruke "Repeterende transaksjoner" i Hovedbok også?  For f.eks. å føre det samme beløpet ut av en konto og inn på en annen hver måned. 

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hei! Ville veldig gjerne ha svar på om man kan bruke dette i Hovedbok også!

 

av Ole Jørgen Larsen - Exsitec AS (Oppdatert ‎15-08-2019 08:13 av Ole Jørgen Larsen - Exsitec AS PARTNER )

Hei,

 

Repeterende transaksjoner kan også benyttes for bilag i hovedbok 🙂 

 

Mvh Ole Jørgen

Mantena_AS
CHAMPION *
av Mantena_AS

Hei Ole Jørgen!

Da må du nesten fortelle meg hvordan. Det er jo ikke noe felt med "periodiserings nøkkel" på et hovedboksbilag...?

Magnus skontorp
PARTNER
av Magnus skontorp (Oppdatert ‎22-08-2019 08:09 av Magnus skontorp PARTNER )

Hei,

 

  1. Opprett et Hovedboks bilag, bilaget må ha status "Balansert".
  2. Gå til hovedbok -> registre -> "Repeterende transaksjoner"
    1. Sett parameter for intervall, Start / Stoppinformasjon, neste utførelse osv.
    2. Under "buntliste" heter du opp bilaget (ene) du ønsker skal behandles iht til tidsplan.
    3. Trykk lagre.
  3. Gå til hovedbok -> behandling -> "Opprett repeterende transaksjoner".
    1. Her kan du også sette opp en tidsplan slik at dette steget også automatiseres.

 

Mvh Magnus

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous (Oppdatert ‎19-09-2019 12:59 ( )

Har noen vært borti feilen "Feil i Hovedbok: Neste genereringsdato for denne oppgaven er større enn gjeldende forretningsdato"? Jeg prøver å sette opp en gjentakende faktureringsjobb og denne meldingen kommer opp dersom det legges inn oppgaver fremover i tid:

 

RepeterendeTransaksjon.JPG

Sindre8
CONTRIBUTOR ***
av Sindre8

Hei. Takk for fin oppskrift.

 

Jeg har noen leieavtaler som dette passer fint for.

De skal faktureres månedlig, og forfall er den 1. i hver måned.

På forslaget jeg har satt opp blir fakturadato 1. i hver måned og en tidsplan som kjøres den første i hver måned. Forfallsdato er også satt til den første i hver måned.

 

Er det mulig å få opprettet og sendt ut disse fakturaene feks i midten av måneden før, men allikevel beholde fakturadato som den 1?

 

Som eksempel:
Februar-husleie skal ha fakturadato 01.02

Forfallsdato skal være 01.02

Fakturaene skal sendes ut til kundene 15. januar

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"