Mine områder
Hjelp

Hvordan opprette nye kostnadsbærere?

22-02-2017 20:29 (Sist oppdatert 24-06-2022)
  • 4 Svar
  • 0 liker
  • 5199 Visninger

Denne guiden viser deg hvordan opprette nye registerverdier til bruk som kostnadsbærere, etterhvert som du får behov for dette.

 

Merk: Før du oppretter nye kostnadsbærere må innstillingene for de ulike segmentene (avdeling, bil, prosjekt etc.) være satt opp. Dette kan gjøres ved å gå til Konfigurasjon - KonfigurasjonshjelpenKostnadsbærere (Du har trolig fått hjelp til dette av en konsulent ifbm. oppsett av programmet). Segmentene her skal ikke endres. Trenger du å gjøre dette anbefaler vi å høre med din partner. 

Eksempel

 

I dette tilfellet har vi kostnadsbærere med to segmenter, henholdsvis avdeling og prosjekt. Standard kostnadsbærer er 0-00. Vi ønsker å legge til et nytt prosjekt (ny verdi) på det andre segmentet, slik at vi kan føre på dette.  

 

1. Gå til Konfigurasjon - Innstillinger - Registerverdier (CS203000).

 

2. I feltet Register-ID, velg SUBACCOUNT

 

3. I feltet Segmentnr, velg segmentet du skal opprette kostnadsbæreren på (f.eks Prosjekt hvis du skal opprette et nytt prosjekt). Du får en oversikt over disse ved å klikke på forstørrelsesglasset i feltet.

 

4. Klikk på

 

5. I feltet Verdi, skriv inn verdien du ønsker, f.eks 04. Antall siffer er begrenset av innstillingen på kostnadsbæren. Vi anbefaler at du følger nummerserien, med stigende rekkefølge og samme antall siffer. I eksemplet over legger du f.eks inn 04

 

6. I feltet Beskrivelse legger du inn en beskrivelse av denne, f.eks "Reklamekampanje for produkt X". 

 

7. Lagre. Registerverdien er nå tilgjengelig for bruk i Visma.net Financials, og du kan f.eks bruke kostnadsbærer 1-04.  

 

Registerverdier.png

 

Merk: hvis Register-IDSUBACCOUNT ikke er huket av for Tillat direkte registrering av verdier iskjermbildet Registerinnstillinger (CS202000) må kostnadsbærerne med registerverdien 04 som skal brukes opprettes på Kostnadsbærere (GL203000) i tillegg. Tillat direkte registrering av verdier er huket av som standard. 

Kommentarer
Bergum21
CONTRIBUTOR **
av Bergum21

Kan man sette inn en sperre på kostnadsbærer, for å huske å taste riktig (ellers kommer standard)

Dette gjelder også på selger ved oppretting av salgsordre -  faktura

 

Ingunn

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med "sperre", så jeg svarer litt generelt her:

  • Dersom det er konstnadsbærere eller kostnadsbærerkombinasjoner du ikke ønsker å bruke kan disse sette inaktiv.
  • Dersom det er snakk om en annen verdi for Standard kostnadsbærer så kan den settes i bilde Hovedboksinnstillinger (GL102000).
  • Dersom du ønsker en annen kostnadsbærer enn standard foreslått foreslått for transaksjoner mot en kunde, leverandør, vare el.l.  Kan du sette dette under Hovedboksinnstillinger på det enkelte element.

 

covid247
CONTRIBUTOR *
av covid247

Hei, er det mulig å utvide feltet til 3 posisjoner for prosjekt.  Vi har en nummerserie i dag på 2 posisjoner og ønsker en egen på 3 posisjoner.  Hilsen Ann Sissel Erga

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Hei @covid247 

Det er fullt mulig å utvide et segment i kostnadsbæreren, men det er mange feilkilder i en slik prosess.  Feil som det ikke alltid er like enkelt å rette opp i ettertid.
Vi anbefaler derfor ALLTID at du ber en sertifisert konsulent om å gjøre slike endringer.  Ta derfor kontakt med partneren deres for dette.

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"