Mine områder
Hjelp

Innbetalinger kommer ikke inn i Financials

01-05-2019 15:50 (Sist oppdatert 20-01-2020)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1680 Visninger

Det kan være flere årsaker til at innbetalinger ikke kommer inn i Financials. I denne artikkelen går vi gjennom de vanligste scenariene.


Hvor finner jeg innbetalingene mine?

Visma.net Autopay

 

Innbetalingene kommer først fra banken til Visma.net Autopay. Slik finner du dem der:

 

1. Gå til Visma.net Autopay

2. Klikk på Oversikt

3. Klikk på Nedlastning

4. Klikk på Innbetaling 


Innbetalinger.png

Visma.net Financials

 
Innbetalingene lastes fra Visma.net AutoPay til Autopay-innboks (CA50400S). I nedtrekksmenyen for Meldingstype kan du velge Inngående betalinger for kun å se disse. 
 

AutoPay-innboks.png

 

Jeg finner ikke innbetalingene mine, hva kan jeg gjøre?

Innbetalingene ligger verken i AutoPay eller Financials

 

Dersom du ikke finner innbetalingene i Visma.net AutoPay indikerer dette manglende kobling mellom nettbanken din og AutoPay. Dette kommer vanligvis av at avtalen med banken ikke er satt opp riktig. Vi anbefaler derfor at du i første omgang tar kontakt med banken din for å forsikre deg om dette. Autopay community gir mye nyttig info i den forbindelse. 

 

Etter at avtalen er endret skal nye innbetalinger komme til Visma.net AutoPay og videre til Financials. Gamle innbetalinger kan som hovedregel ikke overføres og må føres manuelt. 

Hvis dere kommer fram til at avtalen er satt opp riktig, men fortsatt ikke mottar innbetalinger kan dette skyldes at det ikke er haket av for Innbetaling på avtalen inne i Visma.net AutoPay. 

 

 avtale.png

Innbetalingene vises i Visma.net AutoPay, men ikke i AutoPay-innboks


Noen ganger kan dette skyldes midlertidige forstyrrelser på plattformen. Det er alltid en god idè å sjekke vår statusside for informasjon om eventuelle hendelser: https://status.visma.com/

Det kan da være nødvendig å laste ned innbetalingene manuelt. 

 

1. Gå til Innbetalinger i AutoPay

2. Huk av for innbetalingsfilen (må gjøres med en av gangen)

3. Klikk Merk som nedlastet

4. Klikk Last ned på nytt

5. Svar Ja på spørsmålet om du ønsker at den skal overføres til ERP-systemet. 

 

Innbetalinger på nytt.png

 

Hvis ikke dette går tyder det på noe galt med koblingen mellom AutoPay og Financials. Man kan prøve å gjenopprette forbindelsen ved å gjøre følgende:

1. Gå til Betalingskontoer (CA202000) og velg bankkontoen som er koblet opp mot AutoPay.

2. Klipp ut IBAN-nummeret i feltet IBAN og lim inn dette et annet sted (Notepad f.eks)

3. Lagre (med tomt IBAN-felt)

 

2019-04-19 14_59_44-Betalingskontoer.png


4. Legg inn IBAN-nummeret på nytt

5. Lagre

 

Last deretter ned innbetalingen på nytt som vist over. 

Jeg har gjort alt som er foreslått her men det fungerer fortsatt ikke

Kontakt din supportleverandør slik at de kan undersøke saken nærmere.  

 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"